Moje dziecko jest leworęczne co to jest
Leczenie Moje dziecko jest leworęczne. Definicja: Dla bardzo wielu rodziców leworęczność ich.

Czy przydatne?

Definicja Moje dziecko jest leworęczne

Co to jest: Dla bardzo wielu rodziców leworęczność ich dziecka jest problemem. Nadal pokutuje przekonanie, iż ludzie piszący lewą ręką są słabsi.. Czasami na siłę starają się przestawić dziecko na prawa rękę nie konsultując tego z psychologiem czy pedagogiem. A tak faktycznie przecież problem leworęczności jest bardziej złożony i wszelakie działania na swoją rękę mogą zaszkodzić w funkcjonowaniu naszej pociechy. Najwspanialszym rozwiązaniem dla zaniepokojonego rodzica jest wizyta ze specjalistą. Zanim się tam udamy zapoznajmy się z kilkoma pojęciami z tego zakresu. By lepiej zrozumieć ten problem przyjrzyjmy się bliżej procesowi lateralizacji dziecka. Lateralizacja to przewaga stronna czynności. Bazuje to na częstszym wyborze i używaniu narządu (ręka, oko, noga). Najczęściej dominujący narząd wykonuje daną czynność lepiej, szybciej z większa precyzją i siłą. Rozróżniamy kilka rodzajów lateralizacji. Lateralizacja prawostronna - występuje tu dominacja prawej ręki, oka i nogi, co świadczy o dominacji lewej półkuli. Lateralizacja lewostronna – występuje tu dominacja lewej ręki, oka i nogi, co jest powiązane z dominacja prawej półkuli. W jednym i drugim przypadku mamy do czynienia z lateralizacją jednorodną. Lateralizacja skrzyżowana – występuje wyraźna przewaga czynnościowa narządów ruchu i zmysłu, lecz po obu stronach ciała na przykład osobo może być praworęczna, lewooczna prawonożna. To jest lateralizacja ustalona. Lateralizacja nie ustalona a więc słaba – występuje w razie braku dominacji poszczególnych narządów ruchu i zmysłu, na przykład oburęczność, obuoczność, obunożność. Na ogół w wieku 6, 7 lat określa się dominacja jednej z rąk. Młodsze dzieci albo starsze, z opóźniony postępem lateralizacji posługują się na zmianę raz jedną, raz drugą ręką. U dzieci w wieku 12 lat kończy się mechanizm kształtowania się lateralizacji i przejawiają one lateralizację jednorodną w dziedzinie ręki, oka, nogi. Opóźniony procesem lateralizacji i leworączność Wyniki badań pokazują, iż niepoprawna lateralizacja i leworęczność mogą być źródłem różnych trudności dziecka (chodzi tu o lateralizacje nieustaloną u dzieci ponad 10 lat i zwolnienie tempa kształtowania się lateralizacji w razie dziecka 6-7 letniego, u którego nie doszło do ustabilizowania się dominacji jednej ręki). U dzieci leworęcznych mogą pojawić się trudności w pisaniu. Jak wiemy nasze pismo przystosowane jest dla osób praworęcznych – piszemy zawsze od lewej strony do prawej, a co za tym idzie zmusza nas to do ustalonego kierunku ruchu i określonego ustawienia pióra w relacji do kartki papieru. Dziecko leworęczne musi nauczyć się prawidłowego ułożenia ręki i zeszytu w okresie pisania, w trakcie prób prawidłowego pisania może pojawić się ból ręki wywołany nadmiernym napięciem mięśniowym. Te wszystkie trudności z pisaniem wpływają na poziom graficzny pisma. Dzieci te piszą wolniej, regularnie nie nadążają za klasą. Przewarzająca część dzieci potrafi zwalczyć te trudności do końca pierwszej klasy. Jeśli jednak coś nas niepokoi należy udać się do specjalisty, który udzieli nam wskazówek do pracy z dzieckiem. w trakcie pisania może pojawić się tak zwane “pismo zwierciadlane” – odwracanie pojedynczych liter i cyfr. regularnie pismo lustrzane występuje u dzieci 5, 6-letnich i zazwyczaj samoistnie ustępuje (w tym wieku nie stanowi powodu do niepokoju). Jeśli te symptomy utrzymują się jednak w okresie początkowej szkolnej nauki dziecka świadczy to o nieprawidłowym rozwoju lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Takie pismo może także pojawić się u dzieci zmuszanych do pisania prawą ręką (w tym przypadku pismo lustrzane zniknie, gdy dziecko powróci do pisania lewą ręką). “Domowe” metody sprawdzania lateralizacji dziecka Obserwacja naszego dziecka w okresie różnorodnych działań pomoże nam w ustaleniu dominacji stronnej dziecka. Warto jednak zastosować również zabawowe, spontaniczne formy aktywności dziecięcej. Poniżej podaję kilka pomocniczych pytań , które pomogą nam określić, która stronna u dziecka jest dominująca. Sprawdzanie dominacji stronnej rąk : Którą ręką najczęściej trzyma łyżkę czy widelec? Którą ręką zapina guziki? Którą ręką rzuca, łapie lepiej piłkę? Którą ręką rysuje i pisze ładniej? Sprawdzanie dominacji narządu wzroku: Którym okiem zajrzy poprzez dziurkę od klucza? Którym okiem będzie patrzył poprzez lunetę? Który okiem będzie oglądał kalejdoskop? Sprawdzanie dominacji stronnej nóg: Którą nogę wybierze przy skakaniu na jednej nodze? Którą nogą woli kopać piłkę? Którą nogę wybierze do stania na jednej nodze? Sprawdzanie dominacji narządu słuchu : Do którego ucha przyłoży, by posłuchać cykający zegarek? Do którego ucha przyłoży morską muszlę, by posłuchać, jak “szumi morze”?

Czym jest Moje dziecko jest leworęczne znaczenie Słownik leczenie M .