Odporny organizm.... w co to jest
Leczenie Odporny organizm.... w cztery tygodnie. Definicja: Koronną rolę w odporności naszego.

Czy przydatne?

Definicja Odporny organizm.... w cztery tygodnie

Co to jest: Koronną rolę w odporności naszego organizmu odgrywają leukocyty a więc krwinki białe (mniejsze z nich to limfocyty, a większe granulocyty). To właśnie one są naszą armią obronną. Armia zorganizowana jest w sposób idealny. Każdy ma tu własne konkretne zadanie - są wartownicy, zwiadowcy, pomocnicy i wreszcie wysoko wyspecjalizowani zabójcy (komórki mechanizmu odpornościowego nazwano nawet w ten sposób). Mają do dyspozycji bardzo czuły i skuteczny osprzęt - specjalne czujniki zwane receptorami, które pozwalają na rozpoznanie nieprzyjaciela ( bakterii, wirusa czy grzyba ), umieją produkować dziesiątki szczególnych substancji chemicznych, które ułatwiają im walkę. Działają szybko i w ogromnej liczbie ( w czasie infekcji bakteryjnej szpik produkuje leukocyty w ilości ok. 694 000 komórek na sekundę ). Pracują ciężko, ponieważ spoczywa na nich wielka odpowiedzialność za nasze życie. Same żyją bardzo krotko, raptem kilka dni uczestnicząc w bitwie tylko jeden raz. Organizm zastępuje je nowymi pełnymi energii zastępami gotowymi do walki z intruzem. Ten perfekcyjnie działający mechanizm ma jednak jedną, „przysłowiową” piętę Achillesa. Jesteśmy nią my sami. Dziesiątki badań naukowych potwierdziło tezę, iż to nie drobnoustroje, lecz sposób w jaki żyjemy osłabia nasz mechanizm immunologiczny i sprawia, iż rozpoczyna on szwankować, co objawia się częstymi i przeciągającymi się niedomaganiami naszego organizmu. Na szczęście także od nas zależy jego wzmocnienie. W 1996 roku pojawiła się na rynku amerykańskim podręcznik napisana poprzez immunologa - prof. Elinora Levy „The Ten Best Tools to Boost Your Immune mechanizm” („Dziesięć najlepszych narzędzi, które usprawnią twój układ immunologiczny”). Główne z nich można podzielić na cztery kategorie, które włączone do naszego codziennego życia pośrodku raptem czterech tygodniu pozwolą na osiągnięcie skutecznej odporności, która będzie nam towarzyszyła poprzez sporo lat. Tydzień I - Odpowiednie żywienie Napoleon mawiał, iż dobra armia to taka, która walczy z pełnym żołądkiem. Nasi obrońcy także potrzebują odpowiedniego pożywienia. "Pokarm nie tylko działa na zasadzie paliwa w samochodzie" - twierdzi prof. James O'Leary z Uniwersytetu w Minneapolis. "To także cegiełki, które budują ten mechanizm, a wiec stosując odpowiednia dietę, możemy się spodziewać efektywnej obrony". Dlatego także w pierwszym tygodniu musisz wykorzystać się do dwóch prostych zasad: Zjadaj conajmniej dwa wegetariańskie posiłki na dzień W ten prosty sposób będziesz mieć pewność, iż dostarczasz swemu organizmowi odpowiednią liczba antyoksydantów, które wspomagają układ odpornościowy. Taka dieta powinna składać się z warzyw, owoców, ziaren i roślin strączkowych (groch, fasola) w ilościach conajmniej po pół szklanki każdego z nich (minimum 5 porcji). Ten dwa posiłki powinny składać się tylko z wyżej wymienionych pokarmów i nie powinny zawierać czerwonego mięsa, drobiu, ryb, jajek i nabiału. Dopiero trzeci posiłek na dzień (obiad albo kolacja) może zostać wzbogacona o produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego, lecz zalecane są oczywiście produkty o zmniejszonej zawartości tłuszczu. Przyczyna ? wyniki badań prof. Bruce’a Amesa z Amerykańskiego Instytutu Raka wskazują, iż osoby, których dieta uboga jest w pokarmy zawierające spore ilości antyoksydantów dwa razy częściej zapadają na dolegliwości nowotworowe niż osoby, których dieta zawiera wspomniane wyżej pięć porcji tych produktów. Oto kilka pomysłów na wzmacniające odporność posiłki: śniadanie: - gorące ziarna - mowa o brązowym ryżu, kaszce czy płatkach owsianych zalewanych wodą i spożywanych na gorąco z dodatkiem suszonych albo świeżych owoców, pestek dyni, migdałów (wodę można zastąpić mlekiem sojowym) - serek tofu z kiełbaskami sojowymi z grilla, grzanka z pełnoziarnistego chleba i pomarańcza (raport Amerykańskiej Akademii Nauk głosi, iż produkty sojowe, które zawierają genistynę hamują przepływ składników do guzów nowotworowych doprowadzając do ich „głodzenia” i obumierania komórek) - spora porcja świeżych owoców posypanych płatkami owsianymi obiad albo kolacja: - zielona mieszana sałata z warzywami i niskotłuszczowym sosem (pomieszać możesz wspólnie wszystkie rodzaje sałat, szpinak, szczaw, szczypiorek, marchew, brokuły, rzodkiewkę i pietruszkę i ugotowane różne rodzaje fasoli i grochu, orzechy i ziarna na przykład słonecznika czy dyni) - kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z serem tofu, liśćmi sałaty, musztardą i keczupem - zupa jarzynowa z warzyw korzeniowych z dodatkiem grzybów, fasoli, ziół i przypraw (kminek!) albo kapuśniak na wywarze z jarzyn (rośliny strączkowe obniżają ryzyko występowania raka sutka) - warzywa (brokuły, kabaczek, bakłażan, cebula, czosnek, marchew) po chińsku „stir-fry” (krótko smażone na niewielkiej ilości bardzo rozgrzanej oliwy z oliwek). Jeśli doświadczasz żadnych symptomów obniżonej odporności (przeciągająca się infekcja, zbliżające się przeziębienie, zmęczenie, problemy ze skórą) włącz do swojej codziennej diety wzmacniające warzywa, zioła i suplementy, o których mowa poniżej: zjadaj dwie porcje na dzień kalafiora i brokułów (warzywa te zawierają związki zwane indolami, które osłabiają działanie estrogenu w indukowaniu estrogenozależnych guzów sutka) czosnek - conajmniej jeden ząbek na dzień (pobudza komórki odpornościowe CD4, które szybciej się dzielą i są bardziej aktywne) chińskie grzyby shitake (dostępne w sklepach z chińską żywnością) - 6 grzybów tygodniowo (zawierają węglowodan złożony, który pobudza układ immunologiczny do zwalczania komórek nowotworowych, wybrane siarczki występujące w tych grzybach zabijają grzyby chorobotwórcze nalewka z Echinacea (30 kropli nalewki trzy razy na dzień 3 do 7 razy w tygodniu) (wzmacnia aktywność makrofagów (odmiana krwinek białych) w walce z bakteriami kminek (regularne spożywanie kminku minimalizuje ryzyko występowania raka dróg moczowych i goździki (odgrywają role antynowotworową) multiwitaminy zawierające beta-karoten, witaminę B6, B12, C, E, kwas foliowy, ryboflawinę, wapń, cynk, magnez i selen (niedobór cynku odgrywa rolę w patogenezie infekcji grzybiczych dróg rodnych u kobiet i chorób prostaty u mężczyzn - bardzo spore ilości cynku znajdują się w ziarnach dyni). Występowanie witamin i mikroelementów: - Wit. C - brokuły, czerwona kapusta, sałata, seler, owoce cytrusowe, cebula. - Wit. A i beta karoteny - żółte, zielone i pomarańczowe warzywa (buraki, marchewka, papryka, dynia, szpinak) i owoce (morele, mango, brzoskwinie) - Wit. E - orzeszki ziemne, pszenica, ziarno słonecznika i olej sojowy. - Żelazo - mięso, ryby, groch, płatki śniadaniowe wzbogacone żelazem. - Wit. B6 - ryby, drób, ziemniaki. - Kwas foliowy - banany, cytrusy, truskawki, szparagi, szpinak, brokuły. - Cynk - owoce morza, mięso. - Selen - mięso, nabiał, płatki kukurydziane. Możesz obniżyć zawartość tłuszczu w diecie poprzez: zastąpienie pokarmów smażonych gotowanymi czy pieczonymi w folii, używaniem teflonowych patelni wymagających śladowych ilości tłuszczu, oziębianiem potraw i usuwaniem nadmiaru tłuszczu z powierzchni, osaczaniem mięs na bibule przed podaniem. Tydzień II - aktywność fizyczna Badania naukowe wykazują, iż pewne substancje chemiczne zwane neurohormonami (wytwarzane poprzez komórki układu nerwowego) wywierają nieujemny wpływ na komórki układu immunologicznego. Z kolei na wydzielanie tych substancji wpływ ma ... aktywność fizyczna, lecz rozsądna. Zbyt spory wysiłek gdyż skutkuje uwalnianie substancji typu kortyzolu czy epinefryny (identyczne z wydzielanymi w okresie stresu), które upośledzają działanie limfocytów-zabojców. Sukces ten jest najsilniejszy pośrodku 6 godz. po bardzo intensywnym wysiłku fizycznym (wtedy to jesteśmy szczególnie narażeni na infekcje). W tygodniu drugim przed Tobą następne dwa zadania. Po pierwsze włącz do codziennego harmonogramu spacery - 4-5 razy w tygodniu poprzez conajmniej 30 min.. Po drugie z wiele większą aktywnością uprawiaj w tym tygodniu jakiś swój ulubiony sport. Może to być tenis albo pływanie, treningi na siłowni, joga, aerobik, a nawet taniec. Celem tego tygodnia jest wprowadzenie ćwiczeń na stałe do swojego harmonogramu, lecz pod jednym warunkiem - to musi sprawiać ci przyjemność i zadowolenie ! Porady: wybierz miejsce i czas, gdzie spacer sprawia Ci największą przyjemność - niech ten codzienny spacer stanie się swoistym rytuałem spaceruj do i z pracy (jeżeli to niemożliwe, niech spacer stanie się co najmniej częścią twojej drogi do pracy - możesz na przykład wsiadać do autobusu na przystanku nieco bardziej oddalonym od twego domu) spaceruj z kimś kogo lubisz - z partnerem, przyjacielem albo sąsiadem - rozmawiajcie w okresie spaceru - właśnie wtedy możesz omówić z wiel nurtujących spraw wieczorem, w domu zrób trochę miejsca w pokoju, zapal aromatyczną świecę, zgaś światło i ... tańcz do swojej ulubionej muzyki zapisz się do klubu fitness, gdzie pod okiem trenera zwiększysz własną aktywność fizyczną, a tym samym pobudzisz układ odpornościowy do pracy zapisz się do klubu tańca - nic tak nie pobudza układu immunologicznego jak ognista rumba, fokstrot czy rock and roll zgłębiaj tajniki jogi - ucz się każdego dnia jednej postawy Jak to działa ? Naukowe badania potwierdzają tezę, iż spacer 4-5 razy w tygodniu usprawnia naszą odporność i ochrania organizm przed infekcjami, chorobami serca i nowotworami. Odbywa się tak dlatego, iż ćwiczenia fizyczne zwiększają umiejętności limfocytów do podziału w odpowiedzi na wtargnięcie chorobotwórczych drobnoustrojów, a również powiększa liczba wszystkich rodzajów białych krwinek - niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Jeden z ostatnich raportów naukowych opublikowanych w „Journal of the American Medical Association” donosi, iż osoby, które spacerują 6 razy w miesiącu po 30 min. obciążeni są ryzykiem nagłej śmierci sercowej mniejszym o 44%. W tej ekipie także znacząco rzadziej występują różnego rodzaju infekcje, stany depresyjne i znacząco większa odporność na różnego rodzaju stresory. lecz uwaga - u osób poddanych wybitnemu wysiłkowi fizycznemu zachodzi zupełnie odwrotne zdarzenie - odporność spada, a podatność na dolegliwości znacząco się powiększa. Tydzień III - walka ze stresem W tym tygodniu musisz się nauczyć jak skutecznie walczyć ze stresem i jak mu przeciwdziałać, ponieważ tak faktycznie siła stresu zależy od naszych reakcji na stresujące sytuacje, czyli przed nami stoi zadanie, abyśmy lepiej zrozumieli samych siebie, mieli dla siebie więcej litości i wprowadzili więcej optymizmu do swojego codziennego stresującego życia. codziennie przed pójściem do łóżka wypisz na kartce w najwyższym stopniu denerwujące sytuacje, gdzie uczestniczyłaś mijającego dnia. Nie martw się o ortografię czy interpunkcję. Zwyczajnie się otwórz i rozładuj stresujący „bagażnik”, który uzbierał się tego dnia. Określ własne uczucia, które towarzyszyły tym wydarzeniom - złość, ból, niepokój i wyrzuty sumienia. Opisz jak najwięcej szczegółów, które towarzyszyły tym okolicznościom. ((jeżeli nie masz ochoty na pisanie, nagraj własne przemyślenia na magnetofon. Amerykanski psycholog prof. James Pennebaker uważa, iż utrzymywanie swoich przemyśleń w sekrecie, nawet przed samym sobą pochłania wielkie pokłady energii psychicznej i fizycznej, a co za tym idzie są także słabsi i mniej odporni na różnego rodzaju dolegliwości. naucz się medytować i codziennie powtarzaj w trakcie medytacji jakiś cytat albo mądrość życiowa, która pomoże Ci pokonać stres. Medytować możesz wszędzie - w domu czy w plenerze, byle tylko towarzyszył temu zupełny spokój. i co się wtedy stanie? - niech to pytanie stanie się Twoim narzędziem w walce ze stresem. (((jeżeli przejmujesz się konsekwencjami swojej decyzji, która spowodowała, iż czegoś nie zrobiłaś, zadaj sobie pytanie - „I co się wtedy stanie ?”. Powiedzmy, iż musisz skończyć jakaś zadaną Ci pracę w okresie, gdzie znajomi zaproponowali Ci udział w atrakcyjnej wycieczce. Zadaj sobie pytanie - „Co się stanie ((((jeżeli nie skończę tej pracy w zadanym terminie?”. Jeśli odpowiedz brzmi - „Szef pomyśli, iż jestem nieobowiązkowa” zadaj sobie pytanie „I co się wtedy stanie ?”. Jeśli odpowiedź brzmi „Nie otrzymam awansu, na który tak długo czekam” zapytaj znowu „I co wtedy?...”. Pytaj i odpowiadaj sobie dotąd, aż dojdziesz do odpowiedzi, która usatysfakcjonuje Cię i przekona, jakie rzeczywiście mogą być skutki wyjazdu na wycieczkę. przeczytaj te samą książkę, którą czytają twoi znajomi - później zbierzcie się wspólnie i podyskutujcie o niej. Pamiętaj, iż w tym wypadku nie jest główne, co podasz do jedzenia czy picia - istotne jest abyście się razem zebrali i zaczęli rozmawiać o czymś innym niż problemy czy kapitał ! Przyczyna - osoby komunikatywne, które potrafia przebywać i porozumiewać w ekipie są znacząco silniejsze i odporne na sporo schorzeń. za każdym wspólnie, kiedy słyszysz dzwonek telefonu, zanim odbierzesz nabierz głęboko powietrza, następnie zrób powolny wydech, a dopiero później złap za słuchawkę. nawet (((((jeżeli nie masz na to najmniejszej ochoty zmuś się do smiechu albo co najmniej usmiechu. Spróbuj sobie przypomniec sytuacje, które rozśmieszały Cię do przysłowiowych łez, spotykaj się z ludźmi, którzy Cię bawią, wybierz się do kabaretu, obejrzyj w telewizji niezłą starą komedię i na odwrót unikaj ponuraków i tych, którzy chcą się wypłakać na Twoim ramieniu. Naukowcy z Uniwersytetu Clarka w Worcester dowiedli, iż „zaadoptowanie” pozytywnych ekspresji (uśmiechnięta twarz) wpływa na reakcje biochemiczne w mózgu i powiększa ludzka odporność. myśl pozytywnie - co najmniej jednego dnia, niech stanie się Twoją regułą „Nie ma tego złego co aby na dobre nie wyszło !”. ((((((jeżeli ucieknie Ci autobus, zapamiętaj precyzyjnie jakie były tego skutki. Po co się wściekać, skoro do pracy i tak zdążyłaś, a na bonus spacer, który odbyłas z konieczności to samo zdrowie w porównianiu z jazdą dusznym, zatłoczonym pojazdem. I po co to wszystko ? No cóż - Albert Einstein powiedział kiedyś, iż najwazniejszym pytaniem, na które każdy z nas musi odpowiedzieć, jest „Czy wszechświat jest dla nas przyjazny czy nie ?”. (((((((jeżeli owładną nami - pesymizm, brak zaufania, podejrzliwość i zniechęcenie każda przypadek i osoba będzie dla nas stresorem. Stąd potrzeba natychmiastowej zmiany, w szczególności, iż życie w nieustannym stresie wybitnie osłabia działanie naszego układu odpornościowego. Tydzień IV - równowaga W pierwszej kolejności musisz się przyjrzeć temu jak spędzasz swój dzień i zastanowić się z czego zrezygnowałaś czy co zaniedbałaś ostatnimi czasy. Gdyż istnieje prawdopodobieństwo, iż nie jesteś w stanie zauważyć tych brakujących w łańcuchu ogniw, poniższe ćwiczenia dopomogą ci je odnaleźć. Kolejnym krokiem będzie reorganizacja twojego czasu i przywrócenie miejsca tym czynnościom, co pozwoli na osiągnięcie zdrowej równowagi w twoim życiu. koło życia - narysuj na kartce papieru kółko i podziel je na pięć segmentów, które reprezentować będą pięć najważniejszych stref twojego życia: twoja robota i kariera twoje związki emocjonalne (z mężem, partnerem, dziećmi) twoje przyjaźnie rozrywka Ty i twoje zainteresowania (wszystko to co robisz, a co sprawia Ci największą przyjemność). Podziel swój „życiowy tort” adekwatnie do ilości czasu, który poświęcasz każdemu z tych segmentów i precyzyjnie przyjrzyj się temu podziałowi. Rysunek ten pozwoli Ci na dostrzeżenie stref, które zaniedbujesz i którym poświęcasz zbyt niewiele czasu. ((((((((jeżeli więc zauważasz, iż poświęcasz pracy największą część swojego dnia, a własnemu partnerowi raptem niewielki skrawek „dobowego tortu” postaraj się to zmienić. Prowadzone poprzez dziewięć lat na kalifornijskim uniwersytecie badania udowodniły, iż osoby żyjące w związkach emocjonalnych żyją dłużej i chorują rzadziej, niż osoby samotne i wyalienowane ze środowiska. poranne rendez-vous - jeśli własnie odkryłaś, iż poświęcasz mężowi znikomą liczba czasu, spróbuj w tym właśnie tygodniu zjeść z nim kilka razy śniadanie. tak aby zdążyć na czas ze wszystkim, lub połóż się o godzinę przedtem spać i o tę samą godzinę przedtem wstań albo przygotuj nakrycie stołu wieczorem. przyjaciele są dobrzy na wszystko - (((((((((jeżeli zaniedbałas przyjaciół, postaraj się w tym tygodniu o spotkanie z nimi , najlepiej w plenerze na wspólnej grze, wycieczce czy przy grillu (naukowcy twierdzą, iż takie małe przyjemnosći w ekipie zwiększają odporność organizmu na dwa kolejne dni). precz z ekstremalnymi zachowaniami - Przeanalizuj własne przesadne zachowania. Czy nie przyjmujesz zbyt sporo witamin i mikroelementów, bez konkretnej powody, a wręcz dlatego, iż to modne ? Czy wygrywać i zdobywać za wszelaką ceną to dla Ciebie bardzo istotny rozdział w życiu? Czy za wszelaką cenę starasz się odchudzić albo utrzymać wagę stosując coraz to nowe diety, głodówki albo ćwiczenia w nadmiarze ? Czy telewizja, komputer, seks, alkohol, przesadna dbałość o zdrowie albo jedzenie zdominowały Twoje życie ? Cokolwiek aby to było, ((((((((((jeżeli zajmuje zbyt sporo Twojego czasu paraliżując inne sfery życia musisz się z tym uporać. Spróbuj zrobić sobie przerwę, nawet (((((((((((jeżeli codzi o tak zwany „dobre rzeczy”. ((((((((((((jeżeli więc zdrowo się odżywiasz, pozwól sobie na jedzeniowe szaleństwo, o którym parę dni przedtem bałabyś się nawet pomyśleć. (((((((((((((jeżeli jesz wiele, zrób sobie głodówkę. ((((((((((((((jeżeli codziennie zostajesz w pracy po godzinach, w tym tygodniu wyjdź z pracy wczesniej i na odwrót, (((((((((((((((jeżeli wymykasz się z niej każdego dnia, w tym tygodniu zostań dłużej. Każde ekstremum ma własne niekorzystne strony. Dotyczy to ćwiczeń fizycznych, przyjmowania witamin i mikroelementów ( na przykład cynku czy witaminy A), picia alkoholu czy głodówek, które w nadmiarze osłabiają odporność sen krzepi - kładź się do łóżka w tym tygodniu o godzinę przedtem, a pod poduszką umieść saszetkę z lawendą. Układ odpornościowy podlega pewnemu dobowemu rytmowi, który współgra z naszym snem. Niedobór snu zakłóca funkcjonowanie tego układu, obniżając produkcję limfocytów i ich umiejętności do fagocytozy (pochłaniania i niszczenia chorobotwórczych drobnoustrojów) i wybitnie osłabiając aktywność limfocytów - zabójców. A aromat lawendy ? Zwyczajnie pomaga zasnąć... dobrej zabawy - ((((((((((((((((jeżeli zaniedbałaś ten właśnie segment, spróbuj to naprawić wychodząc na kolację do restauracji, do teatru, klubu nocnego czy kina albo (((((((((((((((((jeżeli lubisz inny rodzaj spędzania wolnego czasu, jedź na weekend w góry albo nad jezioro

Czym jest Odporny organizm.... w cztery znaczenie Słownik leczenie O .