Powiedz stop kruchym kościom co to jest
Leczenie Powiedz stop kruchym kościom. Definicja: Słoneczne dni zachęcają do spacerów.

Czy przydatne?

Definicja Powiedz stop kruchym kościom

Co to jest: Słoneczne dni zachęcają do spacerów. Wykorzystajmy letnie miesiące, aby zrobić coś dobrego dla swojego zdrowia. Aktywność fizyczna, słońce i dieta bogata w wapń i witaminę D będą Twoimi sprzymierzeńcami w walce z osteoporozą.24 czerwca będziemy obchodzić Światowy Dzień Chorych na Osteoporozę. Osteoporoza to dolegliwość kości, charakteryzująca się postępującym ubytkiem ich masy i osłabieniem struktury, a co za tym idzie – powiększoną podatnością na złamania. Wbrew popularnemu przekonaniu, osteoporoza nie dotyka tylko i wyłącznie kobiet w momencie przekwitania. Symptomy dolegliwości widoczne są najczęściej u osób starszych, lecz stopniowy ubytek masy kostnej zaczyna się już ok. trzydziestego roku życia. Dlatego warto jak najwcześniej pomyśleć o profilaktyce stanu zwiększonej łamliwości kości przez zminimalizowanie czynników go wywołujących. – Dieta bogata w wapń i witaminę D, uboga w fosforany i szczawiany i regularna aktywność fizyczna stanowią istotny obiekt zapobiegania przyspieszonej utracie masy kostnej – wyjaśnia Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, dietetyk spółki Sante. – ok. trzydziestego roku życia, kościec człowieka osiąga pełne wysycenie wapniem i od tego czasu mechanizmy straty tkanki kostnej zaczynają przeważać nad procesami jej odbudowywania. By zmniejszyć ryzyko złamań i ich powikłań, o kości trzeba dbać poprzez całe życie – dodaje Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna.Zapotrzebowanie na wapń wymienia się wspólnie z wiekiem, lecz przeciętnie wynosi około 1000 mg na dobę. Najwięcej wapnia potrzebuje organizm w momencie intensywnego wzrostu: wg „Norm żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych” autorstwa M. Jarosza i B. Bułhak-Jachymczyk, dzieci w wieku 3-8 lat powinny spożywać 800 mg, a w wieku 9-17 już 1300 mg wapnia na dzień.Paląc papierosy i pijąc nadmierne ilości kawy, napojów zawierających kofeinę, alkoholu, które ograniczają przyswajanie wapnia z pożywienia, dodatkowo zmniejszamy także jego liczba we krwi. Wchłanianie tego składnika mineralnego może być zaburzone, jeżeli w diecie jest za wiele fosforu, który znajduje się pomiędzy innymi w przetworzonej żywności: wędlinach, zupach i deserach w proszku i szczawianów z kawy, herbaty, szczawiu, szpinaku czy rabarbaru. W razie niedoboru wapnia, organizm pobiera go z kości, co może prowadzić do osteoporozy. Mleko i jego przetwory są dobrym źródłem wapnia o wysokiej biodostępności, lecz nie jedynym – znajdziemy go także w wiele zdrowszych roślinach. Do tych bogatych w wapń należą w pierwszej kolejności zielone, liściaste warzywa, na przykład kapusta, brokuły, szpinak, koper, lecz także fasola, soja, figi i morele. Ponadto migdały i orzechy (szczególnie brazylijskie) i nasiona sezamu. także ryby, takie jak sardynki czy łosoś dostarczają dużej dawki tego składnika mineralnego i niezbędnej do jego wchłaniania witaminy D. Napoje i desery sojowe są alternatywą dla nabiału, gdyż zawierają wysokiej jakości białko, wapń i witaminy z gatunku B i witaminę D, przy równocześnie niewielkiej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zawierają z kolei białek mleka krowiego, laktozy, konserwantów czy sztucznych aromatów. Weganie, osoby z nietolerancją laktozy bądź te, które zwyczajnie nie lubią mleka, nie powinny się więc obawiać niedoboru wapnia, jeżeli tylko ich dieta uwzględnia wymienione produkty.Aktywność fizyczna jest równie istotnym czynnikiem w ograniczaniu ryzyka wystąpienia osteoporozy. Ruch i ćwiczenia pobudzają mechanizmy przebudowy kości, dzięki czemu stają się one bardziej wytrzymałe. Najwspanialszym rodzajem aktywności zapobiegającej osteoporozie jest spacerowanie, turystyka piesza czy, dostępny ostatnio, nordic walking. Uprawiając ćwiczenia na świeżym powietrzu dostarczamy jednocześnie organizmowi niezbędnej dawki witaminy D, która powstaje w skórze w sposób naturalny, pod wpływem promieniowania słonecznego. Wit. ta odgrywa istotną rolę w przyswajaniu wapnia i już 15 min. przebywania na słońcu wystarczy, by zrealizować dzienne zapotrzebowanie na nią. Niestety, od października do marca natężenie promieni słonecznych obok Polski jest zbyt niskie, by wyprodukować wystarczającą liczba witaminy D w skórze.aktualnie w większości państw uprzemysłowionych obserwuje się zdarzenie starzenia się społeczeństwa i przyrost udziału w populacji ogólnej osób, które ukończyły 60. rok życia. Jednak poziom jakości życia osób starszych obniża się raczej przez dolegliwości. Wybór stylu życia dokonywany poprzez młodych ludzi może mieć ważny wpływ na wystąpienie u nich osteoporozy w późniejszych latach. Dieta bogata w produkty dostarczające wapnia i witaminy D, warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste i umiarkowany, codzienny wysiłek fizyczny chronią nasze kości i zapobiegają wielu innym chorobom, stanowiąc podstawę długiego i zdrowego życia

Czym jest Powiedz stop kruchym kościom znaczenie Słownik leczenie P .