Stan odżywienia dzieci – co to jest
Leczenie Stan odżywienia dzieci – badania i plany poprawy sytuacji. Definicja: Badania.

Czy przydatne?

Definicja Stan odżywienia dzieci – badania i plany poprawy sytuacji

Co to jest: Badania przeprowadzone poprzez Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) wykazały, iż odsetek uczniów w wieku pokwitania z nadwagą od 1971 do 2000 roku wzrósł z 9,2% do 20,2% u chłopców i do 10,9% u dziewcząt. U dzieci w wieku przedszkolnym nadwagę stwierdzono u 12% a otyłość u 7% dzieci. W diecie 4-latków wykazano także ważne niedobory witaminy D i wapnia. Gdyż sposób odżywiania odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju fizycznym i umysłowym młodego organizmu, konieczne jest wypracowanie poprzez władze rozwiązań systemowych i stałe podejmowanie działań edukacyjnych. W latach 1971-2000 Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia Instytutu Żywności i Żywienia przeprowadził pod kierunkiem prof. Jadwigi Charzewskiej badanie dotyczące trendów w żywieniu i stanu odżywienia w ekipie młodzieży w wieku pokwitania. Łącznie zbadano 10.368 uczniów w wieku od 11 – 15 lat. Monitorowano zarówno sposób odżywiania, jak także stan rozwoju fizycznego. Jednym z istotniejszych badanych zjawisk była nadwaga i otyłość. Drugi ważny trend, to spadek wartości energetycznej pożywienia, co zwykle wiąże się z ze zmniejszeniem zawartości wielu składników odżywczych. Wykorzystując w analizach Parametr Jakości Żywienia (INQ) wykazano, iż wymieniła się proporcja, jeżeli chodzi o źródła czerpania energii – wzrosło spożycie białka, zmalało spożycie tłuszczów. W 2006 roku Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia IŻŻ postanowił zbadać sytuację w wiele młodszej ekipie dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie przeprowadzone zostało we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka. Okazało się, iż już w wieku 4 lat dzieci te odżywiane są niewłaściwie, co stanowi czynnik rozwoju wielu groźnych cywilizacyjnych chorób w wieku dojrzałym.Badana ekipa obejmowała 188 chłopców i 212 dziewczynek, z czego 27% dzieci uczęszczało do przedszkola. Przyjęta sposób badawcza to zapis 7-dniowej diety. Badanie obejmowało także przeprowadzenie wśród matek wywiadów z zakresu wiedzy, postaw żywieniowych i zasad żywienia dzieci służących poprzez nie w praktyce. Miało ono uszczegółowić i pogłębić poprzednie doniesienia dotyczące niedoborów w dietach składników mineralnych i witamin, w tym wapnia i witaminy D.Wyniki badania jednoznacznie potwierdziły te przypuszczenia. Przewlekłe niedobory wapnia stwierdzono w diecie 51 % dzieci, przewlekłe niedobory witaminy D w diecie 99% dzieci. Niedobory te można a nawet trzeba uzupełniać – wapń występuje w mleku i mlecznych napojach fermentowanych (aktualnie spożycie jest o połowę mniejsze od zalecanego), wit. D zaś zawarta jest w między innymi w tłustych rybach morskich i margarynach wysokiej jakości, które zawierają właściwe proporcje kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i są bardzo dobrym źródłem witaminy D. Warto przy tym zaznaczyć, iż spożycie ryb - podstawowego naturalnego źródła wielonienasyconych kwasów EPA i DHA mających wpływ na postęp umysłowy dziecka, jest wśród dzieci w wieku przedszkolnym zdecydowanie za małe.Jak pokazuje przeprowadzone badanie, problem nadwagi i otyłości, który wyżej został omówiony na przykładzie dzieci w wieku szkolnym, występuje już u 4-latków – w większym stopniu u dzieci nie uczęszczających do przedszkola. Nadwagę stwierdzono u 12% a otyłość u 7% dzieci. Na podstawie badania stwierdzono w diecie dzieci zbyt sporą wartość energetyczną białka i tłuszczu. W sporym stopniu wynikała ona z dużego spożycia przekąsek (źródło 20% energii, 17% tłuszczu i 42% sacharozy). jeżeli chodzi o tłuszcze – to największy udział w puli spożywanego tłuszczu miały kwasy tłuszczowe nasycone – 39,7% i jednonienasycone - 39,8%. Kwasy tłuszczowe wielonienasycone stanowiły raptem 13,1% całego spożywanego tłuszczu.Przyczyn takich niedoborów można po części upatrywać w braku wiedzy i reprezentowanych poprzez matki badanych dzieci postawach żywieniowych. Aż 88% matek stwierdziło, iż ich dzieci jedzą wystarczająco wiele produktów mlecznych a 57% uważało, iż spożywają wystarczająco wiele ryb. Równie niewystarczającym poziomem świadomości i wiedzy wykazały się matki, jeżeli chodzi o spożycie liczby kalorii, ilości witamin C i D, wapnia czy białka. wśród działań mających na celu poprawę sytuacji w sprawie uświadamiania wagi właściwego odżywiania i jego związku z postępem umysłowym dzieci i młodzieży, podejmowanych poprzez instytucje państwowe wymienić należy:„Stanowisko Rządu” przyjęte w dniu 14 marca 2006 roku poprzez Komitet Europejski Porady Ministrów, zgodnie, z którym priorytetem stało się poświęcenie szczególnej uwagi dzieciom i młodzieży wystosowane w odpowiedzi na opublikowanie poprzez Komisję Europejską w dniu 8 grudnia 2005 roku Zielonej Księgi: „Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej: europejski wymiar zapobiegania nadwadze, otyłości i chorobom przewlekłym”.Wstępny ramowy projekt Narodowego Programu Zdrowia na lata 2006-2015, który zawiera 19 celów operacyjnych. Dwa spośród nich mówią o:- Cel nr 3. Zwiększeniu aktywności fizycznej ludności- Cel nr 4. Poprawie metody żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności i zmniejszeniu występowania otyłościWdrożenie, w ramach realizacji tych zadań, nareszcie 2006 roku poprzez Kluczowy Inspektorat Sanitarny, Departament Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej program edukacyjny dla 5000 szkół gimnazjalnych, który zakłada nowoczesne, projektowe sposoby realizacji, przygotowanie interesujących materiałów edukacyjnych. Program oparty jest na modelu działań wykonywanych równolegle w 80 państwach świata. Weryfikacja założeń i skuteczności realizacji programu zostanie przeprowadzona po dwóch latach500 mln Zł przeznaczonych w ramach Programu Rządowego na pomoc dzieciom niedożywionymDziałania na poziomie regionalnym, na przykład poprzez Mazowieckie Centrum Zdrowia Publicznego – połowa dzieci w woj. objęta jest programem „szklanki mleka”, gdyż u dzieci w wieku szkolnym wykazana została za mała gęstość kościPlany Instytutu Żywności i Żywienia powstania Ogólnego Narodowego Programu Odżywiania

Czym jest Stan odżywienia dzieci – znaczenie Słownik leczenie S .