Syndrom leniwego jelita co to jest
Leczenie Syndrom leniwego jelita. Definicja: Siedzący tryb życia, zła dieta, ciągły pośpiech to.

Czy przydatne?

Definicja Syndrom leniwego jelita

Co to jest: Siedzący tryb życia, zła dieta, ciągły pośpiech to stałe przedmioty codzienności wielu Polaków. Taki styl życia może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka, a jednym z układów, który najszybciej odczuwa tego konsekwencje jest przewód pokarmowy, szczególnie jego dolny odcinek, a więc jelita.Brak stymulacji do prawidłowej pracy, wynikający z wadliwego metody żywienia, ciągłego pośpiechu i niskiej aktywności fizycznej skutkuje, iż jelito staje się coraz bardziej leniwe. Bez pośpiechu przestają funkcjonować systemy warunkujące odruch wypróżnienia. Można wówczas mówić o „syndromie leniwego jelita”, którego symptomem są zaparcia nawykowe i towarzyszący im dyskomfort.powodem pogorszenia sprawności jelit może być także nadużywanie niektórych środków przeczyszczających, które zawierają substancje silnie działające na błonę śluzową jelit. Szczególnie niebezpieczne są preparaty zawierające antra-związki na przykład liście i strączki senesu, korzeń kruszyny, korzeń rzewienia. Jeżeli długotrwale stosujemy środki, zawierające te substancje, zamiast pobudzać jelito do prawidłowego funkcjonowania, jeszcze bardziej je „rozleniwiamy”. Z powodu „uzależniamy” nasz układ pokarmowy od preparatów przeczyszczających, sprawiając, iż nie jest już w stanie bez nich funkcjonować. Dlatego powinniśmy poszukiwać preparatów, które zawierają min. ilości antra-związków i które mogą być przeznaczone do długotrwałej terapii. Przewlekłe zaparcia mogą mieć szereg konsekwencji zdrowotnych. Wpływają negatywnie zarówno na stan fizyczny, jak i psychiczny. Długookresowe zaleganie resztek pokarmowych w jelitach sprzyja tworzeniu się substancji toksycznych, które wpływają niekorzystnie na stan samych jelit, powodując podrażnienia i stany zapalne i pogorszenie ogólnego samopoczucia (osłabienie, bóle głowy). Dlatego należy podejmować działania zmierzające do pobudzenia pracy jelit.W jaki sposób można zapobiegać „syndromowi leniwego jelita”?Działania profilaktyczne powinny koncentrować się na różnych sferach życia codziennego obejmujących w pierwszej kolejności:Zmianę metody żywieniaW profilaktyce i dietoterapii zaparć nawykowych bardzo ważną rolę odgrywają bakterie kwasu mlekowego. Są one używane do produkcji fermentowanych napojów mlecznych: jogurtu, kefiru i maślanki. Ich dobroczynny wpływ na jelita bazuje na zasiedlaniu jelita grubego i wytwarzaniu tam substancji, które pobudzają ten odcinek układu pokarmowego do pracy i hamowaniu rozwoju niekorzystnych dla zdrowia bakterii gnilnych. Fermentowane napoje mleczne są również bogatym źródłem wapnia. Dlatego osobom dorosłym zaleca się wypijanie każdego dnia przynajmniej dwóch szklanek chudego mleka i/albo fermentowanych napojów mlecznych.istotną rolę w modyfikacji diety odgrywają produkty będące źródłem błonnika pokarmowego. Błonnik pokarmowy jest substancją pochodzenia roślinnego, która działa jak miotełka – oczyszcza jelita (nie podlega trawieniu w przewodzie pokarmowym, poprzez co powiększa liczba resztek pokarmowych) i klasyfikuje rytm wypróżnień. Zaleca się zatem powiększenie w diecie ilości produktów z pełnego ziarna zbóż, takich jak chleb razowy i pełnoziarnisty, kasze, makaron razowy, naturalne płatki zbożowe, brązowy ryż, otręby i warzyw i owoców. Z tej ostatniej ekipy, szczególnie pozytywny wpływ wywierają owoce suszone (śliwki, figi, daktyle). Produkty wysokobłonnikowe należy wprowadzać do posiłków etapowo, rozpoczynając od dodatku niewielkich ich ilości (w przeciwnym wypadku uzyskany sukces może być odwrotny od zamierzonego, tzn. zaparcia mogą się nasilać). Spora liczba produktów błonnikowych w diecie powiększa zapotrzebowanie na płyny, dlatego zaleca się wypijanie przynajmniej 2 litrów niegazowanej wody, niesłodzonej słabej herbaty //albo soku warzywnego.Nadmiar tłuszczu i cukru w diecie skutkuje wydłużenie czasu przesuwania się treści pokarmowej. Dlatego osoby z „syndromem leniwego jelita” powinny unikać produktów tłustych i smażonych i ograniczyć liczba spożywanego cukru, słodkich napojów i słodyczy (w szczególności czekolady). powiększenie aktywności fizycznejSpędzanie dużej ilości czasu przed telewizorem, komputerem, podróżowanie samochodem i brak regularnej aktywności fizycznej skutkuje osłabienie mięśni jamy brzusznej. Sprzyja to zwolnieniu ruchów jelit i postępowi „syndromu leniwego jelita”. Należy zatem wykonywać ćwiczenia wzmacniające te partie mięsni. Równie istotne są formy aktywności fizycznej realizowane w pozycji wyprostowanej (marsz, bieg, pływanie), gdyż umożliwiają one ulepszenie pracy jelit ściśniętych w jamie brzusznej poprzez większą część dnia na skutek siedzącego trybu życia.Uregulowanie trybu życiaCiągły pośpiech, szczególnie rano gdy jelita są w najwyższym stopniu aktywne ruchowo skutkuje, iż regularnie brakuje czasu na spokojną wizytę w toalecie. Dochodzi wówczas do powstrzymywania naturalnego odruchu defekacyjnego. Taki tryb życia sprzyja utrwalaniu złych nawyków, które osłabiają systemy warunkujące wypróżnienie. Jelito staje się coraz bardziej leniwe. W skutku dochodzi do zaparć nawykowych. Należy zatem tak zaplanować dzień, by wygospodarować trochę czasu, nawet kosztem wcześniejszego wstawania rano

Czym jest Syndrom leniwego jelita znaczenie Słownik leczenie S .