Wpływ pływania w wieku co to jest
Leczenie Wpływ pływania w wieku niemowlęcym na kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach.

Czy przydatne?

Definicja Wpływ pływania w wieku niemowlęcym na kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach

Co to jest: Zajęcia na pływalni dla małych dzieci to w pierwszej kolejności doświadczenie przebywania w środowisku wolnym od siły ciężkości wpływającej na ich ruch, to oswajanie się z fizycznym działaniem wody (zjawiskiem wyporności, temperatury, jej ciężaru), a również to jest edukacja unoszenia się na powierzchni. Wskazaniem do zajęć w wodzie jest potrzeba ciągłej stymulacji rozwoju psychoruchowego dziecka przez całkowitą zmianę środowiska, gdzie ono przebywa na co dzień, a co za tym idzie bardzo mocne i zróżnicowane bodźcowanie.W wodzie dziecko doznaje podobnych wrażeń zmysłowych jak w życiu płodowym, jednak integracja zmysłów z ruchem jest już inna, dojrzalsza, bardziej złożona. W zależności od wieku i zdolności, dziecko w okresie zajęć w wodzie reaguje prawidłowymi reakcjami prostowania, kontroli głowy, reakcjami równoważnymi. Woda wymusza na dziecku naprzemienność ruchów ramion i nóg, a trudniejsze ewolucje na przykład obroty, doskonalą reakcje przenoszenia aktywności z głowy na tułów i z tułowia na głowę.Warto zaznaczyć, iż zajęcia w wodzie są doskonałym uzupełnieniem terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, dotyczy to maluszków z asymetrią funkcjonalną i dzieci z zaburzeniami napięcia mięśniowego, szczególnie dzieci z podwyższonym napięciem mięśniowym. W takich wypadkach istotne jest, by zajęcia prowadzone były poprzez terapeutę albo zostały poprzedzone odpowiednim instruktażem. Zajęcia w wodzie integrują kompleksowy postęp dziecka na wszystkich poziomach: fizycznym, intelektualnym, społecznym, psychicznymRozwój fizycznyŚrodowisko wodne daje sposobność ruchu wolnego od działania siły ciężkości, jest czynnikiem odciążającym pracę mięśni, kości i stawów. Woda stymuluje bezpośrednio- przez receptory znajdujące się na ciele i pośrednio - przez receptory znajdujące się w ciele dziecka. Dlatego dziecko wspomaga budowę mapy swojego ciała i usprawnia zmysł równowagi integrując go z dowolnymi ruchami. Wszystko to usprawnia płynność i plastyczność ruchów dziecka, a również doskonali koordynację ruchową. Ponadto wpływa na to jak dziecko korzysta z zdolności swojego ciała od kontroli głowy, po chód i bieganie. Stymuluje nie tylko ich pojawienie się, lecz sprawia, iż jakość tych zdolności jest bardzo dobra. Dziecko przenosi gdyż własną aktywność ze środowiska wodnego do warunków pełnego działania siły ciężkości, zachowując pamięć tej aktywności i poprawną koordynację nerwowo-mięśniową.Właściwości fizyczne wody (raczej ciężar i temperatura) bardzo dobrze stymulują do wysiłku i pracy układ krążeniowo-oddechowy niemowlęcia. W trakcie ćwiczeń w wodzie wzmacniają się mięśnie oddechowe, a oddech staje się dłuższy i głębszy, co poprawia wymianę tlenu na poziomie komórkowym. Aktywizacja układu mięśniowego bazuje na lepszej stabilizacji tułowia poprzez co aktywność rąk i nóg jest wiele większa. Woda dla układu kostno-stawowego jest czynnikiem stymulującym do wzrostu co zapewnia harmonijny i proporcjonalny wzrost ciała. Środowisko wodne równocześnie daje odciążenie i opór. Robota mięśni, stawów i kości w warunkach obciążenia stymuluje je naturalnie do powiększenia masy, długości i objętości. postęp psychicznyŚrodowisko wodne wymaga od dziecka zdolności pokonywania trudnych sytuacji związanych ze stresem, nowym doświadczeniem i zmęczeniem, które nasilają się w okresie zajęć. Dziecko oswaja się z sukcesami i porażkami związanymi z trudem uczenia się i utrwalania nowych zdolności. Mobilizacja w czasie i kompensacja po zajęciach w wodzie sprawiają, iż dziecko jest silniejsze, bardziej otwarte i łatwiej podejmuje próby odkrywania nowego świata. Te wszystkie sytuacje pomagają dziecku w zdobywaniu umiejętności adaptacyjnych do zmieniających się bodźców psychicznych i emocjonalnych. postęp społecznyZajęcia w wodzie pozwalają dzieciom i rodzicom odkryć nowe wzajemne stosunki. Dziecko obdarowuje rodziców całkowitym zaufaniem dostając poczucie bezpieczeństwa. Rodzice zaś po raz następny przekonują się jak sporo od nich zależy i jak wiele mogą dziecku ofiarować. Zabawa w wodzie jest doskonałym relaksem dla jednych i dla drugich. Wreszcie, w okresie zajęć grupowych, maluchy zaczynają sobie uświadamiać obecność innych małych istot i wchodzić z nimi w bardzo proste stosunki.PrzeciwwskazaniaNależy słuchać i obserwować dziecko, to naturalny mechanizm, złe samopoczucie dziecka jest dla nas sygnałem ostrzegawczym, iż tego dnia nie korzystamy z przyjemności pływania. Nie wchodzimy do wody przy katarze, zapaleniu oskrzeli, przy ostrych infekcjach dróg oddechowych, przy chorobach układu moczowego i pokarmowego. Przeciwwskazaniem jest również stan zapalny ucha środkowego, nasilony refluks żołądkowo-przełykowy, oszczędzamy dziecko również wtedy kiedy ulewa. Patrzymy zawsze na skórę, przerwanie ciągłości i żadne jej dolegliwości nie pozwalają na wejście do wody. Dobrze jest pierwszą wizytę na basenie skonsultować z lekarzem pediatrą.Autor:Paweł Górskifizjoterapeuta

Czym jest Wpływ pływania w wieku znaczenie Słownik leczenie W .