Lotnicze Pogotowie Ratunkowe co to jest
Co to jest, że Lotnicze Pogotowie Ratunkowe: łatwiej będzie zdążyć z pomocą w złotej godzinie.

Czy przydatne?

Definicja Lotnicze Pogotowie Ratunkowe: łatwiej będzie zdążyć z pomocą w "złotej godzinie" w słowniku

Co to jest: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymało w połowie grudnia dwa ostatnie śmigłowce Eurocopter EC135 spośród 23 zakupionych poprzez Ministerstwo Zdrowia. Te nowoczesne maszyny pozwolą na wykonywanie zadań lotniczego ratownictwa medycznego wg najwyższych standardów obowiązujących w państwach UE.

By jednak i w Polsce ów mechanizm rozpoczął działać tak sprawnie, jak założyli jego twórcy, potrzeba jeszcze nieco czasu i dużych pieniędzy na doprowadzenie do końca tego wielkiego przedsięwzięcia, nie tylko pod względem inwestycyjnym, lecz również logistycznym. wg założeń, w 2010 roku 13 baz HEMS (z angielskiego: – Helicopter Emergency Medical Service) miało zostać zaopatrzonych w nowoczesne śmigłowce EC 135. Dostawy maszyn przebiegały wedle planem – Eurocoptery startują już teraz nawet z 14 lotnisk LPR. Pozostałe trzy bazy – w Suwałkach, Olsztynie i w Gliwicach jeszcze nie mają na wyposażeniu nowych maszyn. Tam latają śmigłowce Mi-2. Eurocoptery wylądują tam do kwietnia 2011 roku.– Śmigłowce typu EC135 użytkowane poprzez LPR spełniają wysokie wymogi międzynarodowych norm bezpieczeństwa obowiązujące w lotniczych służbach medycznych. Te maszyny cechuje wszechstronność i umiejętność do wykonywania lotów w trudnych warunkach, a również w nocy. To, w połączeniu z ich udowodnioną sprawnością i osiągami sprawia, iż są doskonałe do wykorzystania w misjach ratownictwa medycznego – mówi z przekonaniem Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.Nowy standardZdaniem dyrektora Gałązkowskiego, nowa maszyna stanowi przełom nie tylko w polskim lotniczym ratownictwie medycznym, lecz i w europejskim.– Staraniem naszych lekarzy, ratowników, pilotów i inżynierów, którzy przeprowadzili dziesiątki analiz ergonomicznych i badań, doprowadziliśmy do tego, iż skonstruowano dla nas w takich śmigłowcach nową kabinę medyczną, wyznaczając tym samym nowy standard lotniczego ratownictwa medycznego – dodaje dyrektor LPR.Lekki, dwusilnikowy EC135, to najchętniej wybierany na świecie śmigłowiec do użytkowania poprzez medyczne służby ratunkowe. Powyżej 800 tych śmigłowców – w tym 400 w konfiguracji dla ratownictwa wypadkowego – zostało dostarczonych do 160 klientów w 40 państwach od momentu wprowadzenia tego modelu na rynek w połowie 1996 r. EC135 ma 63-procentowy udział w rynku dla tej kategorii statków powietrznych.– Specyficzne i bardzo dokładne wymogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wywołały, że realizacja tego kontraktu była sporym, lecz i ciekawym wyzwaniem dla spółki Eurocopter – mówiła dziennikarzom w okresie uroczystego przekazania ostatniego śmigłowca Barbara Texier, odpowiedzialna w spółce Eurocopter za wdrożenie projektu dla LPR.Każdy Eurocopter pogotowia objęty jest dwuletnią gwarancją. Ostatniemu EC135P2i należącemu do LPR gwarancja wygaśnie w grudniu 2012 r. Do tej chwili Heli Invest, dystrybutor śmigłowców w Polsce, wspólnie z spółką Eurocopter będą dbać o zgodną z warunkami kontraktu obsługę wszelkich napraw gwarancyjnych. Dla obsługi maszyn mają działać w kilku rejonach państwie mobilne, przeszkolone w spółce Eurocopter zespoły mechaników.Szkolenia trwająNowe Eurocoptery dostarczane były dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego systematycznie. Kiedy je przekazywano, równolegle realizowano harmonogram szkoleń pilotów z poszczególnych baz. Każde odbywało się w trzech etapach. Pierwszy w fabryce Eurocoptera, następny w centrum szkolenia w Warszawie. Ostatni z kolei przeprowadzany jest w bazie macierzystej Eurocoptera, gdzie piloci wykonują serię lotów treningowych. lecz mechanizm szkolenia nie jest możliwy do przeprowadzenia w jednym czasie, ponieważ w bazach HEMS trzeba zadbać o stałą dyspozycyjność pilotów w trakcie dyżurów. Dlatego szkolenia pilotów wciąż jeszcze trwają.Eurocoptery, w porównaniu do starych maszyn Mi-2, którymi dysponował LPR, mogą wykonywać również loty nocne. tak aby jednak latać w ciemnościach potrzebny jest nie tylko odpowiednio zaopatrzony helikopter, . lecz również należycie przygotowana infrastruktura przyszpitalnych lądowisk i nabycie szczególnych zdolności poprzez pilotów, którzy nie mają doświadczenia w lotach nocnych i muszą je zdobyć.Bardzo ważne dla mechanizmu HEMS jest wyznaczenie w każdej gminie w Polsce (jest ich ok. 2,5 tys.) miejsca, gdzie śmigłowiec może wylądować po zmierzchu.– Do LPR spływają z gmin koordynaty tych miejsc. Tam muszą się udać nasi piloci, obejrzeć teren i profesjonalnie zweryfikować uzyskane wiadomości. Dopiero wówczas można te miejsca umieścić w spisie miejsc do lądowania, który będzie znany dyspozytorom i pilotom LPR, dyspozytorom pogotowia ratunkowego i strażakom – mówi Justyna Sochacka, rzeczniczka LPR.Właśnie strażacy mają być tą służbą, na którą w systemie spadnie odpowiedzialność za przyjmowanie śmigłowców zarówno na miejscu wypadków, jak i na lądowiskach w terenie. W całej Polsce przeszkolono już prawie 4 tysiące strażaków w naprowadzaniu śmigłowca na wyznaczone lądowisko i jego zabezpieczaniu. W kolejce do szkoleń czekają następni. W styczniu przyszłego roku ruszy także szkolenie dla dyspozytorów pogotowia ratunkowego.na początku bezpieczeństwoWprowadzenie nowoczesnych maszyn Eurocopter sporo wymienia i udoskonala w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego.w pierwszej kolejności coraz częściej będzie możliwe realizowanie zasady "złotej godziny" obowiązującej w ratownictwie medycznym. Jak tłumaczył nam Robert Gałązkowski, z całą pewnością dlatego, iż powstała polska HEMS, już dzisiaj większy odsetek pacjentów w stanie zagrożenia życia ma sposobność szybkiego dotarcia nie do najbliższego szpitala, . lecz do najbliższego właściwego szpitala. Te możliwości będą rosły wraz ze zwiększaniem się liczby dobrze zaopatrzonych lądowisk przyszpitalnych.– Dzięki nowoczesnym maszynom uzyskujemy powiększony operacyjny promień działania śmigłowców z baz LPR, krótszy czas dolotu do miejsca zdarzenia, niezawodność, sposobność wykonywania zadań także po zmierzchu, komfort pracy załogi lotniczej i zespołu medycznego. Podnosi się także wyraźnie próg bezpieczeństwa realizowanych operacji lotniczych – mówi nam Mirosław Tomaszewski, szef Ośrodka Szkolenia Lotniczego w SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.Wymienione „profity” wynikające z zamiany parku śmigłowcowego LPR uwarunkowane są ..w pierwszej kolejności możliwościami operacyjnymi nowego śmigłowca, o których w głównej mierze decydują osiągi i bogate wyposażenie.– Uważamy, iż nowe śmigłowce dzięki przyjętym rozwiązaniom konstrukcyjnym i wyposażeniu awionicznemu będą służyły społeczeństwu kilkanaście, może kilkadziesiąt lat, nie wymagając dokonywania wielu dodatkowych modernizacji – dodaje Mirosław TomaszewskiIstota wykonywania misji HEMS, która jest określona przepisami lotniczymi, po wdrożeniu wszystkich nowych maszyn do służby zasadniczo się nie zmieni. To, co w porównaniu z obecną sytuacją ma zmienić się stosunkowo błyskawicznie i zauważalnie, to realizacja w zdecydowanie szerszym wymiarze operacji lotniczych w porze nocnej.Loty nocne– błyskawicznie, nie znaczący jednak od razu. Doświadczenie zatrudnionego w LPR personelu jest zróżnicowane. A nasze zadania niemal zawsze realizowane są w nieprzyjaznym dla operacji śmigłowcowych terenie – stwierdza szef Ośrodka Szkolenia Lotniczego LPR. – Zasadniczym przesłaniem przyjętego metody przygotowania personelu latającego do realizacji operacji HEMS jest zachowanie max. możliwych do osiągnięcia warunków bezpieczeństwa pacjenta, załogi i statku powietrznegoDlatego, osiągnięcie pełnej gotowości baz HEMS do pracy . wg nowych standardów będzie rozłożone w okresie.– Biorąc pod uwagę stan zatrudnienia personelu latającego, poziom jego przygotowania do wykonywania operacji nocnych, względy ekonomiczne, organizacyjne, przyjmujemy, iż część z uruchamianych baz będzie funkcjonowała w systemie całodobowym, część od inicjalnych godz. rannych do późnych godz. nocnych, cześć kończyła będzie dyżur tuż po zachodzie słońca – dodaje Tomaszewski. wedle harmonogramem wdrożeń nowych maszyn do mechanizmu HEMS, w 2011 roku w pierwszych bazach rozpocznie się wydłużanie dyżurów o porę nocną. .na początku będą tak funkcjonować bazy zlokalizowane przy lotniskach komunikacyjnych, zaopatrzone w odpowiednią infrastrukturę, niezbędną przy wykonywaniu nocnych lotów

Czym jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe znaczenie w Słownik medycyny L .