Śpiew Catherine Jenkins co to jest
Co to jest, że Śpiew Catherine Jenkins zamiast narkozy. Definicja: Od dawna wiadomo, iż muzyka ma.

Czy przydatne?

Definicja Śpiew Catherine Jenkins zamiast narkozy w słowniku

Co to jest: Od dawna wiadomo, iż muzyka ma na człowieka wielki wpływ. Wpływa na napięcie mięśni, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy. Odpowiednio dobraną muzykę można stosować w łagodzeniu bólu i w okresie zabiegów chirurgicznych, stomatologicznych, w położnictwie, ginekologii.

W Polsce, jedynym ośrodkiem, gdzie bada się zastosowanie muzyki w medycynie jest Katedra i Zakład Muzykoterapii Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kieruje nią prof., lekarz habilitowany sztuki muzycznej, Wojciech Pospiech, do którego przylgnęło ustalenie: człowiek, który wprowadził muzykę na salony… chirurgiczne.
Sala chirurgiczna, gdzie rozbrzmiewa muzyka mieści się na oddziale kardiologii i chorób wewnętrznych Szpitala Uniwersyteckiego im dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy, który prowadzony jest poprzez prof. Jacka Kubicę.

Na dwie godziny przed zabiegiem pacjent objęty autorskim programem prof. Pospiecha musi odpowiedzieć na sporo pytań ankiety psychologiczno-analitycznej. Na jej podstawie terapeuci zdobywają wiedzę o jego muzycznych zainteresowaniach, jego poziomie estetologicznym, o możliwościach percepcyjnych, jak przyjmowane są poprzez niego bodźce płynące z utworów muzycznych, czy chodzi na koncerty, jakie posiada wykształcenie – ścisłe czy humanistyczne i tak dalej
Dźwięki, jak narkozaCała ta wiedza, pozyskana na podstawie ankiet, ma wpływ na tworzony dla pacjenta tak zwany drożny program muzykoterapeutyczny, który ma współdziałać z przebiegiem zabiegu. W jego trakcie, gdyż pacjent jest cały czas świadomy, niepoddawany jest narkozie a jedynie znieczuleniu i cały czas odbiera bodźce zewnętrze. Są nimi dźwięki muzyki. Lecz nie tylko. Może obserwować monitory i pojawiające się na nich wykresy. Po zabiegu, który trwa ok. 30 min., na sali pooperacyjnej pacjentowi w dalszym ciągu towarzyszy muzyka.
– Zabieg jest wielkim stresem – mówi portalowi rynekzdrowia.pl prof. Wojciech Pospiech. – I tutaj jest wielka trudność w doborze dźwięków. Pacjent odmiennie reaguje na muzykę przed zabiegiem, odmiennie w jego trakcie i po. Kiedy wchodzi w okresie zabiegu w stres, wręcz w sferę lękową, potrafi zanegować nasze propozycje. Musimy być na to przygotowani. W pierwszej fazie np. słucha Catherine Jenkins*. Z uwagi na wysoką skalę głosu tej śpiewaczki i sporą kwestię wrażeniową, która powstaje w czasie jej słuchania w czasie zabiegu, trzeba zmienić to potem, przykładowo, na coś prezentującego bogatą harmonię barokową – na przykład suitę Jana Sebastiana Bacha w tonacji d-dur. Wszystko po to, by przestrzeń w ambitusie** dźwiękowym była mniej obszerna. Trzeba być w tej materii bardzo ostrożnym. Nigdy nie sądziłem, a przecież wydawało mi się, iż znam różne reakcje ludzi, iż mogą w człowieku zachodzić takie zmiany pod wpływem stresu...
Muzyka a kardiologiaProgram „współleczenie muzyką na oddziale kardiologii inwazyjnej” okazał się bardzo efektywny terapeutycznie. Zdobył „niezłą prasę’ zarówno w publikacjach naukowych jak i popularnych. Bardzo przychylne opinie płyną z zagranicznych ośrodków naukowych. W najbliższych planach jest stworzenie przy CM UMK Centrum Muzykoterapii, placówki nowatorskiej na skalę światową, wg projektu prof. Pospiecha.
Zainteresowani tym projektem, są nie tylko naukowcy, lecz i sponsorzy, co jest atutem nie do przecenienia. W centrum ma powstać sala koncertowo konferencyjna na 800 osób, i druga sala na 300 osób. Za wyposażenie akustyczne będzie odpowiedzialna grupa, która przygotowywała akustykę dla Filharmonii Pomorskiej, cenionej w całej Europie. Będzie także tutaj 18 studiów muzykoterapeutycznych o profilu medycznym, muzycznym, psychologicznym. Centrum będzie zarówno miejscem badań naukowych jak i działań terapeutycznych i znajdzie w nim zatrudnienie 24 osoby.
– by podejść do tematu muzykoterapii*** w sposób jak w najwyższym stopniu profesjonalny, a nie chałturzyć, taki ośrodek jest nieodzowny – twierdzi – prof. Pospiech
Już dzisiaj współpracą z Centrum zainteresowane są podobne ośrodki badawcze w Paryżu, Londynie i Belgii. Współpracować z bydgoskimi naukowcami chcą eksperci z Konserwatorium Królewskiego w Brukseli i członkowie Koła Muzykoterapii z Opery Paryskiej.

*Katherine Jenkins „to młoda utalentowana i nadzwyczajnie popularna Brytyjka, która porusza się w podobnej konwencji co Andrea Bocelli. Śpiewa poważnie, lecz za wspólnie lekko. W swoim repertuarze wykorzystuje zarówno kompozycje z oper Pucciniego, czy Bizeta, jak także tematy filmowe Ennio Morricone i utwory z kręgu muzyki popularnej (między innymi niezapomniane Everything I Do Bryan'a Adamsa). Na płycie znajdziemy również temat z filmu Hannibal, a wśród szczególnych gosci pojawia się Dame Kiri Te Kanawa. Porywająca lekkość klasycznej wokalistyki. Zarówno dla koneserów muzyki poważnej, jak i amatorów muzyki pop”.
** Termin muzyczny oznaczający odległość pomiędzy najniższym a najwyższym dźwiękiem danego utworu muzycznego albo jego partii.
*** Muzykoterapia jako dyscyplina edukacji stale jest podzielona z racji na metody jej wykonywania na następujące rodzaje:• kliniczno-diagnostyczna: w zakres, której wchodzą działania podejmowane poprzez ekspertów dziedziny medycyny,• naturalna: fundamentalnym materiałem muzycznym są dźwięki natury na przykład szum potoku górskiego, śpiew ptaków, szum morza i tym podobne,• spontaniczna: będąca słowem przeżywanych emocji na przykład mimowolne wystukiwanie rytmu, nucenie, gwizdanie, pstrykanie palcami,• adoptowana: wykorzystująca przypadkowy materiał muzyczny na przykład nadawaną poprzez radio,• profilaktyczna: służąca w celu zapobiegawczym, wykorzystująca odpowiedni materiał muzyczny w celu zaktywizowania albo uspokojenia pacjenta.
(źródła: internet)

Czym jest Śpiew Catherine Jenkins znaczenie w Słownik medycyny S .