5 porcji na zdrowie co to jest
Leczenie 5 porcji na zdrowie. Definicja: Specjaliści zrzeszeni w strukturach FAO i WHO zalecają.

Czy przydatne?

Definicja 5 porcji na zdrowie

Co to jest: Specjaliści zrzeszeni w strukturach FAO i WHO zalecają spożywanie 400–500 g warzyw i owoców na dzień, wyłączając z tej ilości warzywa zawierające spore ilości skrobi (na przykład ziemniaki).Dbając o regularność dostarczania organizmowi wielu cennych składników, zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw, owoców albo soków na dzień. Jedna porcja powinna być równoważna z przynajmniej 80 g owoców albo warzyw lub szklanką (około 150 ml) soku owocowego albo warzywnego. Regularne spożywanie owoców i warzyw zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na energię, witaminy i składniki mineralne, co sprzyja zachowaniu zdrowia i sił witalnych.Warzywa, owoce i soki cechują się wysoką wartością odżywczą i regulacyjną – w pierwszej kolejności z racji na zawartość witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Warzywa liściaste stanowią bardzo cenną grupę z racji na sporą zawartość makro- i mikropierwiastków, szczególnie żelaza, miedzi, manganu, potasu, a również witaminy E i kwasu foliowego. Porzeczki, truskawki, kiwi, warzywa kapustne i marchew to świetne źródła witaminy C i prowitaminy A (β-karotenu). Zawarte w warzywach, owocach i sokach witaminy są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Witaminy A i C i β-karoten wpływają na funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlaczego należy spożywać 5 porcji warzyw, owoców albo soku na dzień? Spożywanie odpowiedniej ich ilości, a więc przynajmniej 5 porcji na dzień, działa ochronnie na ustrój człowieka, przeciwdziała postępowi różnych chorób, a również wpływa na dobre samopoczucie. Nasz organizm nie potrafi magazynować wielu składników, ((na przykład witamin, które odgrywają wielką rolę w jego funkcjonowaniu. Przewarzająca część z nich wypłukiwana jest albo ulatnia się z organizmu już po kilku godzinach od ich spożycia.odpowiednikiem może być wit. C, która zawarta w produktach naturalnych jest znacząco lepiej przyswajalna. Niestety wit. C jest często wypłukiwana z naszego organizmu. By utrzymać najlepszy poziom tej witaminy, musimy ją dostarczać w sposób ciągły, (((na przykład jedząc jedno jabłko, pijąc szklankę soku, zjadając garść suszonych warzyw albo owoców – lecz w odstępach czasowych, tak by na bieżąco uzupełniać jej braki. Co tj. porcja? Porcja to jeden średniej wielkości owoc, warzywo (bądź kilka mniejszych) albo szklanka soku. Przykładowe porcje:jabłkogruszkabananpomarańczabrzoskwinia2–3 mandarynki3–4 śliwki100 dag jagód, malin, truskawek albo porzeczekmarchewkapomidor ( albo 3–4 pomidory malinowe)ogórektalerz zupy zawierającej warzywa i ugotowanej na wywarze z warzyw10 dag suszonych owoców10 dag surówkiporcja sałatki zawierająca nie mniej niż 10 dag warzyw ( albo owoców10 dag warzyw (gotowanych ( albo grillowanych)15 dag dżemu, marmolady ( albo konfitury20 dag szarlotki ( albo innego ciasta, którego 50% stanowią świeże ( albo przetworzone owoceszklanka soku

Czym jest 5 porcji na zdrowie znaczenie Słownik leczenie [0-9] .