Antyoksandanty: antidotum na co to jest
Leczenie Antyoksandanty: antidotum na starzenie?. Definicja: Sekret nieustającej młodości może być.

Czy przydatne?

Definicja Antyoksandanty: antidotum na starzenie?

Co to jest: Sekret nieustającej młodości może być ukryty nie w pigułce, czy cudownym napoju, lecz w płodach rolnych! Marchew, szpinak i brokuły - podobnie, jak jeszcze inne warzywa - zawierają w sobie czynniki zwane antyoksydantami (przeciwutleniaczami), które wg przeprowadzonych badań mogą być potężną bronią w walce ze skutkami starzenia. "Myślę, iż uzyskane dowody są bardzo przekonywujące, aczkolwiek jeszcze nie ostateczne, iż jeżeli zwiększymy spożycie ustalonych antyoksydantów, możemy na tym skorzystać" mówi Dr. Jeffrey Blumberg, szef Laboratorium Badań nad Antyoksydantami w Centrum Badań nad Ludzkim Odżywianiem (USDA Human Nutrition Research Center on Aging) na Uniwersytecie Tufts. Antyoksydanty i wolne rodniki w organizmie W procesie zużywania tlenu poprzez organizm powstają produkty przejściowe, zwane wolnymi rodnikami, a więc cząsteczki tlenu z brakującymi elektronami. Wolne rodniki kradną elektrony od zdrowych komórek, skutkuje ich uszkodzenie. Uważane jest, iż takie uszkodzenia się gromadzą, co wg teorii naukowców, prowadzi do starzenia się i rozwoju różnych chorób. Wszystko, począwszy od nowotworów i chorób serca, a skończywszy na zmarszczkach i zaćmie jest przypisywane działaniu wolnych rodników. Czynniki środowiskowe, takie jak promieniowanie czy dym tytoniowy mogą zwiększać liczbę wolnych rodników w organizmie. Antyoksydanty to są związki organiczne, których działanie bazuje na unieszkodliwianiu wolnych rodników, a tym samym - na ochronie komórek przed zniszczeniem. Trzy najlepiej poznane antyoksydanty, to wit. E, wit. C i beta karoten, lecz jest ich znacząco więcej, choćby takie, jak selen, luteina. Wyniki badań są sprzeczne Pozytywne wyniki Badania chińskie przeprowadzone na 30,000 uczestnikach wykazały, iż w momencie pięcioletnim, ci, którzy otrzymywali każdego dnia witaminę E, selen i beta karoten mieli o 13% niższy parametr zapadalności na nowotwory niż ci uczestnicy, którym podawano tylko placebo. W Stanach Zjednoczonych, badania przeprowadzone wśród 1,795 pielęgniarek, które miały jakieś problemy z sercem w przeszłości, wykazały, iż te, które spożywały większą liczba witamin C, E i beta karotenu znacząco lepiej reagowały na leczenie, i miały pomniejszone ryzyko późniejszych zaburzeń. Produkty spożywcze zawierają najwięcej antyoksydantów? Beta karoten: żółto-pomarańczowe i ciemnozielone liściaste warzywa i owoce: kapusta włoska, zielone liście buraka, szpinak, marchew, słodkie ziemniaki, dynia, papaja, morele, pietruszka, bazylia. wit. C: owoce cytrusowe, warzywa krzyżowe (?), takie jak brokuły, kalafior, kapusta. wit. E: wzbogacone płatki,oleje roślinne, orzechy, szpinak, kapusta włoska, mango, łuskane ziarna pszenicy. Selen: cebula, czosnek, grzyby, łuskane ziarna pszenicy, ryż. Badanie publikowane w The New England Journal of Medicine z 20 maja 1993 roku donosiło o znaczącym spadku częstości występowania dolegliwości wieńcowej serca u kobiet, i u mężczyzn, którym podawano 100 IU (jednostek międzynarodowych) witaminy E na dzień. Aktualnie rekomendowana dawka wynosi dla witaminy E - 30 IU na dzień. Chociaż aż korci, tak aby wziąć sobie tego typu wyniki do serca, krytycy spierają się, iż przeprowadzone badania nie wykluczyły innych przyczyn poprawy stanu zdrowia pacjentów, takich jak powiększona aktywność fizyczna, czy inne zmiany w diecie. Innymi słowy, możliwe, iż uzyskane efekty w ogóle nie powiązane były z podawanymi poprzez badaczy produktami! Wyniki nie potwierdzające Dopiero co w The New England Journal of Medicine prezentowano wyniki czteroletniego badania przeprowadzonego na liczącej powyżej 9500 osób ekipie mężczyzn i kobiet, w wieku 55 i więcej lat, ze stwierdzonymi czynnikami ryzyka rozwoju dolegliwości serca. Połowa pacjentów otrzymywała 400 jednostek witaminy E pochodzącej z naturalnych produktów, a druga połowa dostawała placebo. W okresie całego badania, nie wykazano żadnej istotnej różnicy w ilości zaburzeń sercowych, czy śmierci z tych powodów w żadnej z grup. Dlaczego te wyniki zaprzeczają wynikom innych badań? Sami badacze przyznają, iż badanie najprawdopodobniej nie trwało wystarczająco długo, by pokazać żadne efekty. Sugerują oni także ich wyniki mogły wynikać z faktu, iż podawano tylko witaminę E, bez innych antyoksydantów. Może przecież być tak, iż wit. E wymaga jakiś dodatkowych czynników, by jej działanie było korzystne. Czy za wiele, to także nie dobrze? Wybrane badania wydają się sugerować, iż u części ludzi nadmierne spożycie antyoksydantów może być szkodliwe. Badania nad beta karotenem u ludzi zostały przerwane w 1994 roku, kiedy się okazało, iż ludzie ze powiększonym ryzykiem nowotworu mieli je jeszcze bardziej podniesione po przyjmowaniu beta karotenu. Warto pamiętać, iż wtedy podawano antyoksydanty w formie tabletek, a nie w ich naturalnej formie, a więc w produktach spożywczych. Wybrane wyniki sugerują, iż sukces antyoksydacyjny jest wzmacniany, kiedy antyoksydanty pochodzą z pożywienia, a zwłaszcza z warzyw i owoców, gdyż część składników tych produktów roślinnych nie występuje w chemicznie przygotowanych pigułkach. Korzyści ze zmian w diecie są oczywiste Blumberg zauważa, iż badania są ciągle w toku. Wskazuje on na nowe badania nad korzystnym działaniem innych, mniej znanych antyoksydantów, jak lycopene, która może minimalizuje częstość raka prostaty, i luteina, która jest silnie związana ze spadkiem występowania zwyrodnienia plamki zależnego od wieku i raka prostaty. Badania w ekipach wysokiego ryzyka, tak jak pielęgniarki z chorobą serca, sugerują większe korzyści ze zwiększonego spożycia antyoksydantów występują u tych, którzy mają powiększone ryzyko dolegliwości. Chociaż nie można jeszcze określić antyoksydantów, jako lek na dolegliwości i starzenie się, spożywanie większej ilości bogatych w antyoksydanty owoców i warzyw przynosi dobrze udokumentowane korzyści w poprawie zdrowia, niezależnie od ich działania przeciwko wolnym rodnikom. Czy uzupełnianie diety jest niezbędne? Problem, który dotyczy sporej ekipy ludzi jest spożycie wystarczającej ilości tego typu jedzenia, by uzyskać widoczne korzyści. "mało osób odżywia się wg rekomendowanych norm" mówi Blumberg. "I ludzie jedzą tego coraz mniej, im stają się starsi. Ich apetyt spada, oni w ogóle jedzą mniej". Zamiast dodawać więcej owoców i warzyw do swojej diety, starsi ludzie jedzą mniejsze porcje tego samego rodzaju jedzenia z którego całymi latami składały się ich posiłki, regularnie bogate w tłuszcz, skrobię i cukier. Palacze papierosów, alkoholicy i pacjenci z zaburzeniami układu immunologicznego także mogą mieć problemy z uzyskaniem wszystkich składników odżywczych jedynie ze spożywanych posiłków. Właśnie dla takich ludzi, preparaty uzupełniające dietę mogą być jedynym metodą na to, by zapewnić im potrzebne składniki w odpowiednich ilościach. W ogóle, trudno jest znaleźć witaminę E w przeciętnej diecie. W trakcie gdy spożywanie dużej ilości warzyw i owoców ciągle jest najwspanialszym metodą na pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze, dobra tabletka multiwitaminy uzupełni wszelakie braki. Aktualnie rekomendowane dawki najpopularniejszych antyoksydantów: 60 miligramów witaminy C. 30 IU (jednostek międzynarodowych) witaminy E. 55-70 mikrogramów selenu. 5000 IU (jednostek międzynarodowych) witaminy A. Nie ma jednej ustalonej dawki dla beta karotenu. Amerykańskie towarzystwa kardiologiczne - The American Heart Association i onkologiczne - The American Cancer Society nie wypowiadają się na temat preparatów uzupełniających antyoksydanty w ogólnej populacji, lecz ich zalecenia popierają dietę z sporą ilością bogatych w antyoksydanty świeże owoce, warzywa, i całe ziarna

Czym jest Antyoksandanty: antidotum na znaczenie Słownik leczenie A .