Składniki żywności totne dla co to jest
Leczenie Składniki żywności istotne dla dobrej przemiany materii. Definicja: Bakterie kwasu.

Czy przydatne?

Definicja Składniki żywności istotne dla dobrej przemiany materii

Co to jest: Bakterie kwasu mlekowego (laktobakterie) to pożyteczne mikroorganizmy. W przemyśle spożywczym są służące do produkcji fermentowanych napojów mlecznych. Z ich udziałem powstaje między innymi jogurt, kefir i maślanka. W organizmie człowieka bakterie kwasu mlekowego zasiedlają dolny odcinek przewodu pokarmowego – jelito grube, tworząc tam pozytywną dla zdrowia człowieka mikroflorę.Laktobakterie pomagają regulować pracę jelit. Wytwarzają substancje, które pobudzają ruchy jelit i hamują przyrost i postęp chorobotwórczych bakterii gnilnych, a tym samym zapobiegają negatywnym konsekwencjom ich działalności - na przykład przekształcaniu niektórych zawartych w żywności składników w substancje toksyczne, które mogą uszkadzać błonę śluzową jelita. Bakterie kwasu mlekowego prowadzą także syntezę witamin z gatunku B i witaminy K zwiększając dostępność tych składników dla organizmu człowieka, wspomagają trawienie cukru mlecznego – laktozy, co ma bardzo ważne znaczenie dla osób cierpiących na nietolerancję tego cukru i zwiększają liczba resztek pokarmowych przyspieszając w ten sposób ich przemieszczanie się w kierunku końcowego odcinka przewodu pokarmowego. Jako pożywienie bakterie kwasu mlekowego wykorzystują wybrane frakcje błonnika pokarmowego zawartego w produktach zbożowych z pełnego ziarna, warzywach i owocach. Dlatego przywrócenie i utrzymanie pozytywnej dla zdrowia człowieka mikroflory przewodu pokarmowego wymaga uzupełnienie diety w produkty będące źródłem tego składnika. Niestety, bakterie kwasu mlekowego są wrażliwe na działanie wielu czynników. Niewłaściwa dieta, antybiotykoterapia, stres, siedzący tryb życia przyczyniają się do niekorzystnych zmian w składzie mikroflory jelitowej, czego skutkiem są zaburzenia pracy jelit. Dlatego należy podejmować działania zmierzające do przywrócenia równowagi mikroflory przewodu pokarmowego.Błonnik pokarmowy to składnik żywności pochodzenia roślinnego, który nie jest trawiony ani wchłaniany w przewodzie pokarmowym człowieka. Spore jego ilości znajdują się w niskoprzetworzonych produktach zbożowych (otrębach zbożowych, kaszach, naturalnych płatkach zbożowych, musli, niełuskanym ryżu, pieczywie razowym i pełnoziarnistym) i warzywach i owocach. Błonnik pokarmowy odgrywa bardzo istotną rolę w zachowaniu poprawnych czynności przewodu pokarmowego człowieka. Działa na jelita człowieka jak miotełka, to oznacza ułatwia ich sprzątanie. Dobroczynny wpływ błonnika pokarmowego wynika z tego, iż:Jest on substancją balastową, tzn. nie jest trawiony poprzez enzymy przewodu pokarmowego człowieka, w konsekwencji czego powiększa liczba resztek pokarmowych i ułatwia opróżnianie jelita.Pobudza jelita do pracy przez delikatne drażnienie ścianek jelit.Silnie wiąże wodę, poprzez co zmiękcza masy resztek pokarmowych i ułatwia ich przesuwanie.Stymuluje przyrost i postęp „dobrych” bakterii (bakterii kwasu mlekowego).Przeciętny Polak spożywa małe ilości błonnika pokarmowego - ok. 15-20g/dzień, w czasie gdy zapewnienie prawidłowej pracy przewodu pokarmowego wymaga dostarczenia organizmowi pośrodku dnia 30-40g tego składnika. Pomiędzy innymi dlatego, coraz bardziej powszechnym problemem zdrowotnym stają się zaparcia. W niektórych sytuacjach już nawet min. powiększenie ilości błonnika pokarmowego w diecie pozwala uregulować pracę jelit i przywrócić poprawny rytm wypróżnień.Błonnik pokarmowy ma także sporo innych, korzystnych dla zdrowia człowieka właściwości – obniża poziom cholesterolu we krwi, klasyfikuje metabolizm cukrów, pozwala także na dłużej zachować uczucie sytości po posiłku.Skoncentrowanym źródłem błonnika pokarmowego są suszone owoce: śliwki, figi, morele. Stanowią doskonałe uzupełnienie diety osób, które chcą usprawnić pracę jelit

Czym jest Składniki żywności istotne znaczenie Słownik leczenie S .