Co to jest Komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg?:
Mózg człowieka korzystającego z internetu czy telefonu komórkowego funkcjonuje odmiennie niż u osoby, która nie zna tych technologii. odmiennie, lecz czy lepiej? Neurolodzy i psycholodzy nie dają jednoznacznej odpowiedzi, gdyż plastyczny mózg w morzu elektronicznych mediów uczy się pochłaniać coraz więcej bodźców; ma jednak coraz większe problemy z ich głębszym przetwarzaniem.
– Nie da się ukryć, iż młodzi ludzie mają aktualnie inne doświadczenia, które powodują odmienny postęp mózgu. Jeżeli widzę w tramwaju młodych ludzi, którzy z prędkością dla mnie nie do wyobrażenia jednym kciukiem piszą esemesy, to wiem, iż ich kciuk jest już odmiennie kontrolowany poprzez korę motoryczną niż mój – mówi prof. Andrzej Wróbel, kierownik Zakładu Neurofizjologii Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk.Wielozadaniowa stymulacjaNa start przyjrzyjmy się korzyściom, które daje nam poruszanie się w cyfrowym świecie. Naukowcy wskazują, iż mnogość bodźców działa stymulująco i do pewnego stopnia poprawia kreatywność. Dzieci zanurzone w świecie gier komputerowych, internetu i komórek mają lepszą pamięć wzrokową i znacząco większą zdolność robienia kilku rzeczy równocześnie (wielozadaniowość, tak zwany multitasking).– Kontakt z nowymi technologiami, w szczególności z internetem, uczy nas szybkiej detekcji bodźców, które są istotne, z kolei wykluczania tych, które nas rozpraszają i są nieistotne, a więc błyskawicznego różnicowania materiału – wyjaśnia Mateusz Gola, neurokognitywista z Instytutu Socjalnej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Socjalnej w Warszawie.co więcej, działa to tylko nie na dzieci i młodzież, mimo iż neuroplastyczność mózgu jest największa w momencie do dwudziestu kilku lat, lecz także na osoby starsze. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles – prof. Gary Small i dr Gigi Vorgan – przeprowadzili dzięki rezonansu magnetycznego badanie aktywności mózgu osób, które miały kontakt z internetem i komputerem i nowicjuszy. Mózgi doświadczonych internautów były bardziej aktywne, w szczególności w obszarze kory przedczołowej. Okazało się jednak, iż po pięciodniowej praktyce nowicjusze mieli tak samo aktywne komórki nerwowe w przedniej czołowej części mózgu, jak ich bardziej doświadczeni koledzy. postęp nowych umiejętnościEksperyment pokazał więc, iż doszło do przeprogramowania ścieżek neuronowych. – Tj. przykład uczenia się mózgu, gdy pewne bodźce powtarzają się i tworzą się nowe połączenia pomiędzy pomiędzy komórkami nerwowymi – podkreśla prof. Andrzej Wróbel.Nowe technologie rozwijają więc takie zdolności jak reakcje odruchowe, przetwarzanie bodźców wzrokowych, koordynacja oczu i rąk. – Gracze komputerowi mają w testach uwagi najkrótszy czas reakcji, a więc zwyczajnie idealny refleks. W sumie – nic nadzwyczajnego... – przyznaje Mateusz Gola.Jednak dochodzą do tego na przykład zdolności powiązane z szybkim rozwiązywaniem problemów, oceną danych i podejmowaniem decyzji.– Poprawia się umiejętność do szybkiej klasyfikacji bodźców. To się może przydać w życiu codziennym, w różnych przypadkach. Zaczynając od prowadzenia samochodu, a kończąc na pracy, w trakcie której wykonujemy skomplikowaną selekcję materiału ( na przykład operator na wieży kontroli lotów) – wylicza Mateusz Gola.Pokolenie płytkoprzetwarzająceZdawałoby się – same korzyści. Problem w tym, iż człowiek ery cyfrowej w pakiecie otrzymuje także dużo minusów związanych z permanentnym nadmiarem bodźców. Nieprzerwany zalew cyfrowej informacji sprzyja sprawnemu przyswajaniu, lecz skutkuje słabe przetwarzanie. Jak twierdzą psycholodzy, błyskawicznie zdobywamy wiedzę, lecz nie potrafimy z niej skorzystać. Bombardują nas wiadomości, więc jesteśmy nieustannie w stanie częściowej uwagi i aktywności, co niesie ryzyko wypalenia, zmęczenia i oszołomienia. Przeciwdziałając – spłycamy myślenie i obojętniejemy.Pojawia się więc zdarzenie pokolenia płytkoprzetwarzającego, dzieci i młodych ludzi zanurzonych w cyfrowym świecie, nastawionych na ciągły odbiór bodźców, lecz mających problemy, gdy trzeba ocenić pozyskane dane czy wskazać związki przyczynowo-skutkowe. Co z tego – pytają psycholodzy – iż potrafimy wykonywać coraz więcej zadań, coraz szybciej i równocześnie i rozwijamy zdolności wizualno-przestrzenne, jeżeli w tym samym czasie upośledzamy umiejętność do symbolicznego myślenia, głębokiego przetwarzania bodźców, wytrwałość i umiejętność do koncentracji. Bezustannie aktywizujące umysł technologie cyfrowe zmieniają nasze myślenie.ogromne przeprogramowanie w głowach– Rzeczywiście, w internecie czytamy szybciej i bardziej powierzchownie. Dlaczego? gdyż mamy do czynienia z sporą ilością informacji, z których spora część jest bezwartościowa. Szkoda czasu na głębokie przetwarzanie czegoś, co głębokie nie jest – tłumaczy Mateusz Gola.Problem w tym, iż taki sposób przyswajania informacji przekłada się na większy region kompetencji intelektualnych. Rozwijamy pewne zdolności kosztem innych, co wpływa na funkcjonowanie mózgu, nawet gdy wyłączymy już komputer.Badania przeprowadzone poprzez amerykańskich naukowców z Uniwersytetu Stanforda wykazały, iż osoby pracujące w trybie wielozadaniowym częściej ulegają pokusom rozproszenia uwagi i znacząco trudniej im zapanować nad pamięcią roboczą. Sporo więcej wysiłku kosztuje ich skoncentrowanie się na poszczególnych zadaniach. Zdaniem specjalistów nowe cyfrowe media ewidentnie przeprogramowują nam mózg
– Nie da się ukryć, iż młodzi ludzie mają aktualnie inne doświadczenia, które powodują odmienny postęp mózgu. Jeżeli widzę w tramwaju młodych ludzi, którzy z prędkością dla mnie nie do wyobrażenia jednym kciukiem piszą esemesy, to wiem, iż ich kciuk jest już odmiennie kontrolowany poprzez korę motoryczną niż mój – mówi prof. Andrzej Wróbel, kierownik Zakładu Neurofizjologii Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk.Wielozadaniowa stymulacjaNa start przyjrzyjmy się korzyściom, które daje nam poruszanie się w cyfrowym świecie. Naukowcy wskazują, iż mnogość bodźców działa stymulująco i do pewnego stopnia poprawia kreatywność. Dzieci zanurzone w świecie gier komputerowych, internetu i komórek mają lepszą pamięć wzrokową i znacząco większą zdolność robienia kilku rzeczy równocześnie (wielozadaniowość, tak zwany multitasking).– Kontakt z nowymi technologiami, w szczególności z internetem, uczy nas szybkiej detekcji bodźców, które są istotne, z kolei wykluczania tych, które nas rozpraszają i są nieistotne, a więc błyskawicznego różnicowania materiału – wyjaśnia Mateusz Gola, neurokognitywista z Instytutu Socjalnej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Socjalnej w Warszawie.co więcej, działa to tylko nie na dzieci i młodzież, mimo iż neuroplastyczność mózgu jest największa w momencie do dwudziestu kilku lat, lecz także na osoby starsze. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles – prof. Gary Small i dr Gigi Vorgan – przeprowadzili dzięki rezonansu magnetycznego badanie aktywności mózgu osób, które miały kontakt z internetem i komputerem i nowicjuszy. Mózgi doświadczonych internautów były bardziej aktywne, w szczególności w obszarze kory przedczołowej. Okazało się jednak, iż po pięciodniowej praktyce nowicjusze mieli tak samo aktywne komórki nerwowe w przedniej czołowej części mózgu, jak ich bardziej doświadczeni koledzy. postęp nowych umiejętnościEksperyment pokazał więc, iż doszło do przeprogramowania ścieżek neuronowych. – Tj. przykład uczenia się mózgu, gdy pewne bodźce powtarzają się i tworzą się nowe połączenia pomiędzy pomiędzy komórkami nerwowymi – podkreśla prof. Andrzej Wróbel.Nowe technologie rozwijają więc takie zdolności jak reakcje odruchowe, przetwarzanie bodźców wzrokowych, koordynacja oczu i rąk. – Gracze komputerowi mają w testach uwagi najkrótszy czas reakcji, a więc zwyczajnie idealny refleks. W sumie – nic nadzwyczajnego... – przyznaje Mateusz Gola.Jednak dochodzą do tego na przykład zdolności powiązane z szybkim rozwiązywaniem problemów, oceną danych i podejmowaniem decyzji.– Poprawia się umiejętność do szybkiej klasyfikacji bodźców. To się może przydać w życiu codziennym, w różnych przypadkach. Zaczynając od prowadzenia samochodu, a kończąc na pracy, w trakcie której wykonujemy skomplikowaną selekcję materiału ( na przykład operator na wieży kontroli lotów) – wylicza Mateusz Gola.Pokolenie płytkoprzetwarzająceZdawałoby się – same korzyści. Problem w tym, iż człowiek ery cyfrowej w pakiecie otrzymuje także dużo minusów związanych z permanentnym nadmiarem bodźców. Nieprzerwany zalew cyfrowej informacji sprzyja sprawnemu przyswajaniu, lecz skutkuje słabe przetwarzanie. Jak twierdzą psycholodzy, błyskawicznie zdobywamy wiedzę, lecz nie potrafimy z niej skorzystać. Bombardują nas wiadomości, więc jesteśmy nieustannie w stanie częściowej uwagi i aktywności, co niesie ryzyko wypalenia, zmęczenia i oszołomienia. Przeciwdziałając – spłycamy myślenie i obojętniejemy.Pojawia się więc zdarzenie pokolenia płytkoprzetwarzającego, dzieci i młodych ludzi zanurzonych w cyfrowym świecie, nastawionych na ciągły odbiór bodźców, lecz mających problemy, gdy trzeba ocenić pozyskane dane czy wskazać związki przyczynowo-skutkowe. Co z tego – pytają psycholodzy – iż potrafimy wykonywać coraz więcej zadań, coraz szybciej i równocześnie i rozwijamy zdolności wizualno-przestrzenne, jeżeli w tym samym czasie upośledzamy umiejętność do symbolicznego myślenia, głębokiego przetwarzania bodźców, wytrwałość i umiejętność do koncentracji. Bezustannie aktywizujące umysł technologie cyfrowe zmieniają nasze myślenie.ogromne przeprogramowanie w głowach– Rzeczywiście, w internecie czytamy szybciej i bardziej powierzchownie. Dlaczego? gdyż mamy do czynienia z sporą ilością informacji, z których spora część jest bezwartościowa. Szkoda czasu na głębokie przetwarzanie czegoś, co głębokie nie jest – tłumaczy Mateusz Gola.Problem w tym, iż taki sposób przyswajania informacji przekłada się na większy region kompetencji intelektualnych. Rozwijamy pewne zdolności kosztem innych, co wpływa na funkcjonowanie mózgu, nawet gdy wyłączymy już komputer.Badania przeprowadzone poprzez amerykańskich naukowców z Uniwersytetu Stanforda wykazały, iż osoby pracujące w trybie wielozadaniowym częściej ulegają pokusom rozproszenia uwagi i znacząco trudniej im zapanować nad pamięcią roboczą. Sporo więcej wysiłku kosztuje ich skoncentrowanie się na poszczególnych zadaniach. Zdaniem specjalistów nowe cyfrowe media ewidentnie przeprogramowują nam mózg
- Objawy Kilka Rad Dla Osób Marzących O Tym, Aby Osiągnąć 90. Rok Życia:
- Przyczyny ludzi może żyć sto i więcej lat. Aczkolwiek teoretycznie możliwe jest, iż człowiek może żyć 120 lat. W rzeczywistości, jeżeli ktoś ma lat dziewięćdziesiąt i cieszy się względnie dobrym zdrowiem, jak komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg? co znaczy.
- Objawy Kochanowski Kontra Kopacz, Czyli Grypa P, Jak Polityczna:
- Przyczyny gdy dolegliwości wprzęga się w politykę... Wokół grypy A/H1N1 toczy się polityczna wojna. Minister Ewa Kopacz atakowana poprzez opozycyjnych polityków za brak decyzji w kwestii zakupu szczepionki komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg? krzyżówka.
- Objawy Konsultant Wojewódzki: Wiem, Że Muszę Być Jak Żona Cezara:
- Przyczyny Wojewódzki konsultant w zakresie kardiologii prof. Lech Poloński zamierza najpierw przyszłego roku rozmawiać z wojewodą śląskim o rezygnacji z funkcji. Prof. przekazał nam, iż gotowy jest rozważyć komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg? co to jest.
- Objawy Krakowskie Centrum Rehabilitacji: Endoprotezy Dla Hemofilików:
- Przyczyny endoprotezowanie stawów u chorych na hemofilię wykonywał jedynie warszawski Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus. Aktualnie wyzwanie podjął Oddział Chirurgii Urazowej, Ortopedii i Rehabilitacji komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg? słownik.
- Objawy Kraków: Powstanie Centrum Urazowe Medycyny Ratunkowej I Katastrof:
- Przyczyny Centrum Urazowego w Krakowie W czwartek (6 października) wmurowano akt erekcyjny pod budowę Centrum Urazowego Medycyny Ratunkowej i Katastrof w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie. Otwarcie placówki komórki, internet, nowe technologie: to już trochę za dużo dobrego jak na nasz mózg? czym jest.
Czym jest Komórki, internet, nowe znaczenie w Słownik medycyny K .