Strach wstyd i co to jest
Co to jest, że Strach, wstyd i nieodpowiednia perswazja, czyli dlaczego Polki nie chodzą na badania.

Czy przydatne?

Definicja Strach, wstyd i nieodpowiednia perswazja, czyli dlaczego Polki nie chodzą na badania cytologiczne w słowniku

Co to jest: Polki nie korzystają z bezpłatnych badań cytologicznych. Dlaczego? - 30-latki uważają, iż są zbyt młode, by mogły mieć problemy zdrowotne, a 50-latki nie idą do lekarza, gdyż wstydzą się przed nim rozebrać - mówi prof. Aleksandra Łuszczyńska, psycholog ze Szkoły Wyższej Psychologii Socjalnej w Warszawie.

Od pięciu lat w Polsce wykonywany jest program bezpłatnych badań cytologicznych dla kobiet w wieku 25-59 lat. Korzysta z niego raptem 25 procent uprawnionych pań.To raczej bariery o charakterze psychospołecznym wpływają na niski udział Polek w badaniach profilaktycznych. Jak wskazują przeprowadzone w tym zakresie najnowsze badania, jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być unikanie rozmów o zdrowiu z bliskimi, szczególnie w kontekście nowotworów.Nie mówimy o profilaktyce Zespół badaczy pod kierownictwem prof. Łuszczyńskiej zapytał powyżej 1200 Polek o czynniki, które powstrzymują je przed wykonywaniem regularnych badań cytologicznych. - Niemal 60 procent respondentek jako jedną z przyczyn wskazało brak rozmów o profilaktyce z bliskimi kobietami: matkami, córkami, przyjaciółkami. Podobny odsetek kobiet przyznaje, iż unika samej myśli o możliwości dolegliwości i z tego powodu nie decyduje się na badania - mówi portalowi rynekzdrowia.pl prof. Łuszczyńska.w najwyższym stopniu zaskakuje jednak fakt, iż w ekipie badanych pomiędzy 18 a 30 rokiem życia cytologię wykonuje raptem połowa. - W tym przypadku powodem tak małej liczby osób przeprowadzających badanie profilaktyczne jest przekonanie, iż w tym wieku dolegliwości nas nie dotykają. Część pań przyznaje także, iż nie ma czasu na badania, gdyż: ma w domu małe dzieci, studiuje, skupia się na karierze zawodowej i tak dalej - wylicza prof.. Nie ma problemów z dostępnościąProf.  Łuszczyńska dodaje, iż z wiekiem wymienia się rodzaj czynników powstrzymujących przed badaniem cytologicznym. W ekipie 50-latek główny jest wstyd przed obnażeniem się w gabinecie lekarskim. Z przeprowadzonych badań wynika również, iż cytologia i wizyta u ginekologa kojarzy się kobietom z czymś nieprzyjemnym i bolesnym, co dodatkowo zniechęca je do takich badań i wizyt. Jak się okazuje, kobiety dość rzadko wskazywały wśród barier profilaktyki nowotworowej na trudności w dostępie do specjalisty. Jak podkreślały respondentki, główną korzyścią z przeprowadzonej cytologii jest poczucie zadowolenia, iż dba się o siebie i potwierdzenie, że jest się zdrowym. - Polki nie wskazują bezpośrednio na korzyści dotyczące pomniejszenia ryzyka zachorowania i śmierci na raka - zaznacza prof. Łuszczyńska.Potrzebna pomoc psychologów- Wyniki badań jasno wskazują, iż same bezpłatne badania nie rozwiążą problemu wysokiej śmiertelności na raka szyjki macicy w naszym państwie. Jest nam potrzebna pomoc psychologów w dotarciu do kobiet, które mimo świadomości, iż takie badania są dostępne, nie zgłaszają się na nie - mówi portalowi rynekzdrowia.pl dr Jerzy Giermek, kierownik Centralnego Ośrodka Koordynującego Populacyjne Programy Wczesnego Wykrywania Raka Piersi i Profilaktyki i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy.Jak zaznacza dr Giermek dostępność do badań cytologicznych jest spora. Do ich przeprowadzania zostały dopuszczone położne - dlatego można wyeliminować barierę, jaką jest wstyd pacjentki przed badaniem u lekarza mężczyzny. - Lecz ciągle nie wiemy, jak dotrzeć do pozostałych grup potencjalnych pacjentek i jak przekazać im wiedzę o korzyściach z profilaktyki. Wiemy z kolei, iż straszenie rakiem w żaden sposób nie motywuje kobiet do badań - dodaje dr Giermek. Wyniki badań z zaskoczeniem przyjął prof. Mariusz Bidziński, kierownik Kliniki Nowotworów Narządów Płciowych ?eńskich Centrum Onkologii w Warszawie. - Wydawałoby się, iż właśnie to pokolenie 30-latek powinno być tym, u którego świadomość w dziedzinie profilaktyki będzie najwyższa. Ta ekipa powinna charakteryzować się najwyższym uczestnictwem programach profilaktycznych - mówi nam prof..- Skoro tak nie jest, to oznacza, iż musimy zbudować kanał stałego informowania o roli, jaką odgrywa w naszym życiu profilaktyka. by nasze społeczeństwo o zdrowiu nie myślało dopiero, gdy zaczynają się z nim problemy - mówi nam prof.. Namawiać - nie straszyć Wyniki powyższych badań mają pomóc w lepszym sprofilowania wszelkich działań promujących udział w profilaktyce raka szyjki macicy - powiązania ich choćby z wiekiem kobiet. Jednym z istotnych wniosków wypływających z analizy statystyk jest jednak to, iż taka perswazja powinna być skierowana do wszystkich grup kobiet. - Okazuje się gdyż, iż nawet Polki z wyższym wykształceniem, zamożniejsze i mieszkające w sporych miastach,  rzadziej uczestniczą w profilaktyce i inicjalnym wykrywaniu raka szyjki macicy niż kobiety w Europie Zachodniej, USA czy Korei - w pierwszej kolejności zaś rzadziej, niż to jest wskazane - mówi prof. Łuszczyńska. Jak dodaje, badania wskazują, iż najważniejszą korzyścią psychologiczną z udziału w cytologii jest poczucie kontroli nad własnym zdrowiem i samopoczuciem. Najskuteczniejsze w promowaniu profilaktyki może się więc okazać stwarzanie kobietom możliwości pewnej formy uczestnictwa w kampanii i pokazywanie stojących przed nimi decyzji, omawianie z nimi ich punktu widzenia - nie zaś jednokierunkowa perswazja i nauka.ważne może być również zwrócenie uwagi na warstwę językową komunikatów: użycie języka podkreślającego i wzmacniającego poczucie kontroli będzie wsparciem "partycypacyjnej" formuły kampanii. Krótko mówiąc, lepiej, by kobiety raczej "kontrolowały własne zdrowie" i "brały udział" w badaniach, niż "poddawały się" im i "były badane".Publikacja raportu o profilaktycznych badaniach cytologicznych jest równocześnie początkiem kampanii socjalnej Rozważna&Proflikatyczna, w ramach której odbędą się debaty, skierowane do grup o największym wpływie na kształtowanie postaw prozdrowotnych. Jak zaznacza Zbigniew Migdalski, dyrektor sektora Healthcare Siemens Sp. z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest organizatorem kampanii, świadomość powyższych barier może gdyż przynieść długo oczekiwany przełom i efekt w walce z rakiem szyjki macicy w Polsce

Czym jest Strach, wstyd i znaczenie w Słownik medycyny S .