Związki mineralne co to jest
Leczenie Związki mineralne. Definicja: Związki mineralne, w przeciwieństwie do witamin, są.

Czy przydatne?

Definicja Związki mineralne

Co to jest: Związki mineralne, w przeciwieństwie do witamin, są nieorganiczne. Związki mineralne także nie wymagają trawienia. Wybrane z nich są magazynowane w wątrobie. Istotne jest, by nie spożywać zbyt sporych dawek związków mineralnych, większych niż to jest rekomendowane. Związki mineralne są podzielone na dwie ekipy, makroelementy i mikroelementy. Makroelementy to są pierwiastki, których dzienne zapotrzebowanie przekracza 100mg na dzień. Zaliczamy do nich Wapń, Magnez, Fosfor, Chlor i Sód. Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy nie wynosi więcej niż 100mg. Należą do nich Żelazo, Miedź, Cynk, Jod i Selen. Poniższe tabele zawierają rekomendowane dzienne dawki. Związki mineralne dzienna dawka Cel Źródła Wapń 800 mg Pomaga w regulacji rytmu serca, krzepnięcia krwi, pracy mięśni i przewodnictwa nerwowego. Budulec kości i zębów, zapobiega osteoporozie albo minimalizuje jej konsekwencje produkty mleczne, brokuły, sardynki i łosoś, ciemnozielone warzywa liściast, skorupiaki, tofu. Fosfor 750 mg Potrzebny do budowy kości i zębów, błon komórkowych i materiału genetycznego. Konieczny składnik do produkcji energii. zboże, mięso, ryby, rośliny strączkowe, przetwory mleczne, aktualny prawie we wszystkich pokarmach. Potas * 2000 mg Bierze udział w wytwarzaniu energii. Konieczny do prawidłowej czynności mięśni, przewodnictwa nerwowego. Pomaga w regulacji płynów w organiźmie. cytrusy, banany, ryby, drób, przetwory mleczne Magnez * 350 mg Pomaga przy wzroście kości. Konieczny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśni. żółtko jaj, ciemnozielone warzywa liściaste, migdały, soja, banany, morele. Sód * 500 mg Bierze udział w czynności mięśni i nerwów i w zachowaniu równowagi płynów w organiźmie. mięso, produkty mleczne, ryby, sól stołowa, sól dodawana do potraw (wędzone mięsa, ser, szybkie dania) Chlor * 750 mg Bierze udział w czynności mięśni i nerwów i w zachowaniu równowagi kwasowo - zadsdowej. Istotny w metaboliźmie węglowodanów i tłuszczów. mięśnie, produkty mleczne, ryby, sól Cynk 15 mg Istotny dla prawidłowego działania insuliny, czynności gruczołu krokowego, trawienia, metabolizmu. ostrygi, kraby, wątroba, kiełki pszeniczne, mleko, fasola, jaja, drób Żelazo 10 mg Konieczne do produkcji hemoglobiny (transport tlenu we krwi), mioglobiny (przechowywanie tlenu w mięśniach). Wchodzi w skład wielu enzymów i białek. wątroba, czerwone mięso, jajka, groch, nerki, zielone warzywa, wzbogacane ziarna roślin zbożowych. Fluor 4 mg Bierze udział w budowie kości i zęby kawa, herbata, szpinak, żelatyna, cebula, ryby morskie. Jod 150 mcg Konieczny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy woda, sól jodowana, owoce morza, produkty z wodorostów. Miedź 2,5 mg Bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek krwi, tkanki łącznej i włókien nerwowych. skorupiaki, ziarna, orzechy, czekolada, podroby, ziemniaki. Chrom 200 mcg Istotny w metaboliźmie węglowodanów itłuszczów. warzywa, całe ziarna, drożdże piwne, mięso, ser Molibden 250 mcg Bierze udział w prawidłowym wzroście kości, wzmacnia zęby. groch, fasola, ziarna, podroby, ciemnozielone warzywa Selen 60 mcg Konieczny składnik enzymów, które działając jako antyutleniacze zapobiegają uszkodzeniu komórek ryby, skorupiaki, czerwone mięso, ziarna, jajka, czosnek, podroby * Elektrolity zapewniają właściwy ładunek elektryczny w obrębie płynów ustrojowych, co umożliwia przekazywanie impulsów poprzez nerwy, skurcze mięśni, i pozwala na utrzymanie prawidłowej objętości płynów w organizmie i równowagi kwasowo-zasadowej

Czym jest Związki mineralne znaczenie Słownik leczenie Z .