Wiadomości podstawowe co to jest
Leczenie Wiadomości podstawowe. Definicja: Dobroczynny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie i.

Czy przydatne?

Definicja Wiadomości podstawowe

Co to jest: Dobroczynny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie i samopoczucie człowieka nie budzi już dzisiaj jakichkolwiek wątpliwości. Badania prowadzone od powyżej dwudziestu pięciu lat, dostarczają mocnych dowodów na to, iż regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych należy do istotnych czynników poprawiających zdrowie. Problemem pozostaje nadal znikoma popularność aktywnych form wypoczynku. Spacer, pływanie, jazda na rowerze, gra w tenisa ciągle jeszcze ustępują miejsca oglądaniu telewizji, czy grom komputerowym. A przecież brak aktywności ma równie szkodliwy wpływ na zdrowie, jak palenie papierosów czy wysoki poziom cholesterolu. Dlaczego tak istotny jest ruch? W trakcie wysiłku fizycznego w organizmie dokonuje się szereg zmian- powiększa się zapotrzebowanie mięśni na tlen, materiały energetyczne i powiększa się wydzielanie produktów przemiany materii (metabolitów). Szczególnie korzystne zmiany dokonują się w obrębie układu krwionośnego, oddechowego, kostnego. U osób aktywnych fizycznie zachodzą zmiany strukturalne w obrębie naczyń tętniczych, opierające na zwiększeniu ich wewnętrznej średnicy i zmiany czynnościowe opierające na czynnościowo zwiększającej się średnicy naczyń krwionośnych w zależności od zapotrzebowania organizmu na tlen i produkty energetyczne. Pod wpływem aktywności fizycznej powiększa się ponadto liczba naczyń włosowatych w mięśniach co sprzyja usprawnieniu zaopatrywania tkanek w tlen i produkty odżywcze. Istnieje wyraźny związek między nasileniem czynności oddechowej i czynności układu krążenia. Zużycie tlenu wzrasta ze wzrostem wydatkowania poprzez organizm energii, zależy od masy tkanek aktywnych metabolicznie i umiejętności zastosowania poprzez tkanki mechanizmów aerobowych (utleniania substratów energetycznych) jako źródła energii. Pobieranie tlenu w okresie wysiłku fizycznego jest mniejsze u kobiet w porównaniu z mężczyznami średnio o 20- 30%. Powody tego faktu tkwią w mniejszych rozmiarach serca, mniejszej objętości krwi krążącej i mniejszej zawartości hemoglobiny u kobiet niż u mężczyzn. Wysiłek fizyczny, na skutek większego zapotrzebowania organizmu na tlen i produkty energetyczne, sprzyja lepszemu ukrwieniu poszczególnych narządów aktywnych w okresie wykonywania ćwiczeń. Konsekwencją tego faktu jest powiększenie masy i stopnia mineralizacji kości. Może być to zatem efektywną sposobem w zapobieganiu osteoporozie.Zmiany rozwijające się w organizmie pod wpływem systematycznie powtarzanej aktywności fizycznej mają charakter adaptacyjny. Znaczy to, iż sukcesywnie powiększa się zakres wysiłku jakiemu organizm może sprostać. Nie należy zapominać, iż zmiany dokonujące się na poziomie biochemicznym i fizjologicznym mają bezpośredni związek ze stanem zdrowia. Powiększona aktywność ruchowa może także prowadzić do zmian w wydzielaniu i działaniu hormonów. Odpowiednikiem jest wpływ treningu na wydzielanie i stężenie we krwi insuliny. Pomniejszenie wydzielania tego hormonu pod wpływem aktywności ruchowej ma doniosłe znaczenie fizjologiczne- minimalizuje prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy i nadciśnienia. Wysiłek fizyczny sprzyja także utracie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej ochronie zasobów białkowych organizmu. Ułatwia utrzymywanie bilansu energetycznego w stanie równowagi, modyfikuje wewnątrzustrojową dystrybucję składników odżywczych pochodzących ze spożywanych produktów. W razie wielu osób przemiana materii może być powiększona o 10% poprzez 48 godz. od zakończenia aktywności fizycznej. Przykładowo, po wykonaniu jakiegoś programu ćwiczeń, nawet jeżeli dana osoba siedzi i ogląda telewizję, jej ciało nadal zużywa większą niż zazwyczaj liczba kalorii. Pozytywny wpływ aktywności fizycznej przejawia się ponadto w sferze psychologicznej- prowadzi do pomniejszenia lęku, głębokości stanów depresyjnych, poprawy snu, subiektywnej oceny samopoczucia

Czym jest Wiadomości podstawowe znaczenie Słownik leczenie W .