Witamina B1 co to jest
Leczenie Witamina B1. Definicja: Inne nazwy: tiamina, czynnik przeciw beri beri, czynnik.

Czy przydatne?

Definicja Witamina B1

Co to jest: Inne nazwy: tiamina, czynnik przeciw beri beri, czynnik antyneurotyczny, aneuryna Wit. B1 rozpuszczalna w wodzie, odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, raczej w przemianie węglowodanów, jest częścią składową koenzymu karboksylazy (pirofosforanu tiaminy). Wzmaga czynność acetylocholiny, hamuje esterazę cholinowa, działa synergicznie z tyroksyną i insuliną, pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych. Tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból. Przyjęty pokarm, nadużywanie alkoholu wywołują opóźnianie wchłaniania witaminy z kolei obecność dwutlenku siarki w winach albo atmosferze, czarne porzeczki wywołują rozkład witaminy. Niedobór Stany niedoboru witaminy B1 prowadzą do zaburzeń oddychania tkankowego, czynności układu nerwowego, wątroby i mięśnia sercowego. Do najczęstrzych objawów niedoborowych tiaminy, które najczęściej spotyka się wśród osób nadużywających alkohol (alkohol rozkłada w znacznym stopniu tiaminę) należy: zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego: uczucie osłabienia i zmęczenie, oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, zaburzenia pamięci i depresja niewydolność krążenia: przyspieszona akcja serca, zwiększenie wymiarów serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego: strata łaknienia, nudności, wymioty, biegunki, Bóle brzucha. Brak apetytu, spadek wagi. Ostrą postać awitaminozy B1, zwaną beri-beri, spotyka się w stanach głodowych i u dzieci odżywianych na przykład samym ryżem. Charakteryzuje się zaburzeniami czucia, osłabieniem mięśni kończyn dolnych, uogólnionymi obrzękami do jam ciała. Nadmiar W przypadku przedawkowania witaminy B1 mogą wystąpić: osłabienie, zmęczenie zawroty głowy obrzęki drżenie mięśni zaburzenia rytmu serca reakcje alergiczne poty nudności duszność Źródła witaminy B1 Źródłem Witaminy B1 są produkty zbożowe grubego przemiału, mięso, wędliny (szczególnie wieprzowina), rośliny strączkowe - groch, fasola i , drożdże, orzechy, nasiona strączkowe, ryby, owoce i warzywa. ,Tiamina jest zebrana raczej w warstwie zewnętrznej ziaren zbóż dlatego także mechanizmy technologiczne polegajace na łuskaniu i polerowaniu zubażają mąkę w tę witaminę. Dzienne zapotrzebowanie Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A (mg/doba) wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie Niemowlęta 0 - 0,5 0,5 - 1,0 0,7 0,8 Dzieci 1 - 3 lat 4 - 6 lat 7 - 9 lat 0,9 1,1 1,2 Młodzież chłopcy 10-12 lat chłopcy 13 - 15 lat chłopcy 16 - 18 lat dziewczynki 10-12 lat dziewczynki 13 - 15 lat dziewczynki 16 - 18 lat 1,5 1,7 1,7 1,3 1,5 1,6 Mężczyźni 19 - 25 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora 26 - 60 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora ponad 60 lat 1,8 2,0 2,0 1,8 2,0 2,0 1,5 Kobiety 19 - 25 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora 26 - 60 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora ciężarna - II połowa ciąży karmiąca ponad 60 1,7 1,9 2,0 1,7 1,9 2,0 1,9 2,2 1,4

Czym jest Witamina B1 znaczenie Słownik leczenie W .