Witamina D co to jest
Leczenie Witamina D. Definicja: Inne nazwy: wit. D1 (kalcyferol), wit. D2 (ergokalcyferol), wit. D3.

Czy przydatne?

Definicja Witamina D

Co to jest: Inne nazwy: wit. D1 (kalcyferol), wit. D2 (ergokalcyferol), wit. D3 (cholekalcyferol) wit. D obejmuje witaminę D1 (kalcyferol), D2 (ergokalcyferol) i D3 (cholekalcyferol). Wtamina D1 znajduje się w tranie, D2 jest produkowana w roślinach wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych, z kolei wit. D3 powstaje w skórze ludzi i zwierzat i jako jedną z niewielu witamin organizm może wyprodukować sam pod wpływem promieni słonecznych, które przemieniają zawarty w skórze człowieka 7-dehydrocholesterol (tak zwany prowitamina D3) przemienia się w cholekalcyferol. Uważane jest, iż już dziesięć min. słonecznej kąpieli każdego dnia w okresie letnich miesięcy zapewnia odpowiednią dawkę tej witaminy na cały rok. Jednak należy brać pod uwagę indywidualne zapotrzebowania, na przykład to, iż dzieci potrzebują więcej witaminy niż dorośli, a ponadto - iż wspólnie z wiekiem minimalizuje się umiejętność organizmu do wytwarzania tej witaminy pod wpływem promieni ultrafioletowych. Także osoby znajdujące się w zanieczyszczonym środowisku mają mniejsze szanse na odpowiednią liczba witaminy D w organizmie. wit. D pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, a również zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem poprzez co ma wpływ nie tylko na poprawne kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, na ich odpowiednią gęstość i na stan naszego uzębienia. W razie gdy brakuje wapnia w pożywieniu pobierany jest on z kości. Obecność witaminy we krwi wpływa korzystnie na mechanizm nerwowy i na skurcze mięśni w tym serca. Odpowiednia liczba wapnia umożliwia sprawne przewodzenie impulsów nerwowych. wit. D zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry, klasyfikuje wydzielanie insuliny, a tym samym wpływa na odpowiedni poziom cukru w organizmie. Korzystnie wpływa na słuch, bo decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego. Oddziałuje na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty). Niedobór Niedobór witaminy D jest powodem występowania krzywicy u dzieci i młodzieży (krzywica dziecięca), a również u dorosłych (krzywica późna). W krzywicy kości ulegają zniekształceniu i osłabieniu, wykrzywiają się pod wpływem ciężaru ciała błyskawicznie rosnącego dziecka. Kości i nadgarstki stają się zwiększone, klatka piersiowa rozpoczyna przypominać pierś gołębia, u dzieci powstają opóźnienia we wzroście zębów. Dziecko częściej poci się i staje się nadmiernie aktywne. U osób dorosłych, którzy mają utrudniony dostęp do słońca albo spożywają produkty pozbawione witaminy D, może pojawić się rozmiękczenie kości, zwane osteomalacją, które prowadzi do częstych złamań i skrzywień układu kostnego. Niedobór witaminy D u dorosłych sprzyja powstawaniu osteoporozy polegającej na zmniejszeniu się masy i gęstości kości, które stają się porowate, kruche i łamliwe. Zbyt mała liczba witaminy D może powodować zapalenie spojówek, a również stany zapalne skóry. Regularnie dochodzi do osłabienia organizmu co prowadzi do zmniejszonej odporności na zaziębienia. Skutkiem niedoboru witaminy D bywa również pogorszenie słuchu. Następstwem braku wapnia i fosforu jest osłabienie i wypadanie zębów. Nadmiar wit. D w sporych ilościach, większych niż rekomendowane jest toksyczna. Rezultatem nadmiaru tej witaminy może być: nudności biegunka spadek masy ciała łatwe męczenie się nadmierne pocenie się brak apetytu, strata łaknienia senność opóźnienie w rozwoju dziecka zaburzenia rytmu pracy serca wzmożone oddawanie moczu ból oczu bóle szczęk, stawów i mięśni bóle głowy świąd skóry powiększenie ryzyko stworzenia miażdżycy powiększenie ryzyko stworzenia kamicy nerkowej Źródła witaminy D Doskonałym źródłem witaminy D jest tran i oleje rybne, które znajdują się w rybach, takich jak łosoś, tuńczyk, śledź, makrela czy sardynki. Witaminę tę znajdziemy także w mleku (najlepiej wzbogaconym dodatkowo poprzez dodanie tej witaminy), a również w wątrobie, białku jaj i przetworach mlecznych, takich jak ser, masło czy śmietana. Jednak liczba witaminy D w mleku zależy od metody żywienia krów i ich przebywania na słońcu. Profilaktycznie wzbogacane są o tę witaminę nowoczesne margaryny i mleko w proszku. Dzienne zapotrzebowanie Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D (w µg/osobę) wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie Dzieci 1 - 3 lat 4 - 6 lat 7 - 9 lat 10 10 10 Młodzież chłopcy 10-12 lat chłopcy 13 - 15 lat chłopcy 16 - 20 lat dziewczynki 10-12 lat dziewczynki 13 - 15 lat dziewczynki 16 - 20 lat 10 7,5 7,5 10 7,5 7,5 Mężczyźni 19 - 25 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora 26 - 60 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora ponad 60 lat 5 5 5 5 5 5 5 Kobiety 19 - 25 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora 26 - 60 lat - aktywność fizyczna mała - aktywność fizyczna umiarkowana - aktywność fizyczna spora ciężarna - II połowa ciąży karmiąca ponad 60 5 5 5 5 5 5 10 10 5

Czym jest Witamina D znaczenie Słownik leczenie W .