Wypalenie zawodowe co to jest
Leczenie Wypalenie zawodowe. Definicja: Czym jest wypalenie? O wypaleniu można mówić wówczas, kiedy.

Czy przydatne?

Definicja Wypalenie zawodowe

Co to jest: Czym jest wypalenie? O wypaleniu można mówić wówczas, kiedy osoby zaangażowane w określone przedsięwzięcie tracą motywację do działania. Osoby takie doświadczają uczucia emocjonalnego, psychicznego, jak i fizycznego wyczerpania. Wypalenie zagraża wówczas, kiedy: Nie potrafisz odmówić przyjęcia na siebie dodatkowych zadań, obowiązków, Poprzez długi czas działałeś pod wpływem silnej presji, Przyjęte poprzez ciebie standardy nakazują ci wykonywać wszystko samodzielnie, bez delegowania zadań swoim podwładnym czy współpracownikom, Stawiasz sobie zbyt sporo zadań na długi moment, poprzez długi czas udzielałeś zbyt wielkiego wsparcia emocjonalnego. Niekiedy wypalenie przejawia się w formie obniżenia efektywności, jakości pracy, braku satysfakcji albo wycofania się z dotychczasowej aktywności. Symptomy wypalenia Zwykle symptomy wypalenia pojawiają się i narastają bez pośpiechu, poprzez długi moment. Mogą obejmować sferę fizyczną albo psychiczną. Oto najczęstsze symptomy wypalenia: Poczucie braku kontroli, Nieuzasadnione przekonanie o utracie umiejętności, Narastająca tendencja do negatywnego myślenia, Strata celu, sensu i energii, Wyłączanie się z życia społecznego, które może jeszcze bardziej nasilać istniejące problemy. Jak zapobiegać wypaleniu? By uniknąć wypalenia w wymiarze psychicznym, powinieneś regularnie upewniać czy się to co robisz nadal jest ciekawe, czy nadal sprawia ci przyjemność. Musisz pamiętać o tym, iż zasoby twojej energii psychicznej są ograniczone- nie dopuść zatem do ich wyczerpania. Pomocne w tym zakresie są zachowanie asertywne- inni chętnie obarczają nas dodatkowymi zadaniami, konsumując tym samym naszą energię. By uchronić się przed tym, konieczna jest zdolność mówienia “nie” kiedy nie masz ochoty angażować się w jakieś następne przedsięwzięcia, w przeciwnym wypadku nieuchronnie grozi ci niebezpieczeństwo wypalenia. Jeżeli jesteś w ekipie ryzyka.... Jeśli masz poczucie, iż zagraża ci wypalenie albo utraciłeś już umiejętność odczuwania przyjemności ze swojej pracy, pomocne mogą być dla cienie następujące porady: Poddaj weryfikacji własne cele i priorytety; Oceń czy wymogi, które stoją przed tobą, korespondują z twoimi celami; Przeanalizuj własne możliwości w dziedzinie sprostania tym wymaganiom; Jeśli odczuwasz nadmiar obowiązków, dokonaj ich redukcji przez wycofanie się z pewnych zadań; Jeśli kontakty z otaczającymi ludźmi kosztują cię zbyt sporo energii, postaraj się zwiększyć dystans wobec otoczenia. Masz prawo bronić się przed nadmierną eksploatacją emocjonalną czy psychiczną; Usprawnij własne zdolności w dziedzinie radzenia sobie ze stresem; Sprawdź, które obszary twoje życia- robota, rodzina, etc.- generują stres i postaraj się to zmienić, rozwiązać istniejące problemy, zredukować stres; Skorzystaj z pomocy rodziny albo przyjaciół w uporaniu się ze stresem; Upewnij się czy prowadzisz zdrowy styl życia: Dostarczasz sobie odpowiednią liczba snu i wypoczynku; Czy twoja dieta jest właściwa, zrównoważona, dostarcza ci niezbędnych składników; Dostarczasz sobie wystarczająco wiele aktywności fizycznej; Czy nie nadużywasz kawy albo alkoholu; Poszukaj odpowiedniego dla siebie hobby- to idealnie regeneruje umysł; Przyznaj sobie prawo do wypoczynku, relaksu, przyjemności. Zaawansowane etapy wypalenia Jeśli poczucie wypalenia jest już bardzo nasilone- odczuwasz brak motywacji, wycofałeś się z życia towarzyskiego, zawodowego, zachęcam cię do konsultacji u dobrego psychologa Jeśli poczucie straty motywacji uniemożliwia ci kontynuowanie dotychczasowych zajęć, zrób przerwę na pewien czas. Spróbuj np. zmienić swój region zainteresowań, zaangażuj się w inne przedsięwzięcie lecz nadal pozostając na tym samym stanowisku. Jeśli pozwolisz sobie na taką przerwę w dotychczasowych zajęciach, po powrocie znów mogą przynosić ci przyjemność. Jeśli jednak jesteś absolutnie pewien, iż wygasło już żadne zainteresowanie dotychczas wykonywanym zajęciem, pomóc może całkowita zmiana zainteresowań i charakteru pracy. Jeśli dokonasz zmiany obszaru aktywności, możesz odzyskać energię i pasję. Będzie to oznaczać, iż strata motywacji i apatia dotyczyły poprzedniej pracy, gdzie doszło do wypalenia. Jeśli znów kiedykolwiek zaczniesz odczuwać niepokojące cię objawy, będziesz potrafił je rozpoznać wystarczająco inicjalnie aby zapobiec całkowitemu wypaleniu. To doświadczenie pozwoli ci efektywniej zarządzać własną energią , skuteczniej rozwiązywać problemy, redukować stres do takiego poziomu, który zapewnia optymalne wyniki pracy. "Załamanie" Załamanie może być następstwem długo utrzymującego się wysokiego poziomu stresu, doświadczenie poważnego kryzysu życiowego albo stanu wyczerpania. Fizycznym przejawem tego stanu może być na przykład udar mózgu, zawał, dolegliwość psychiczna. W tym ostatnim przypadku objawy początkowo mogą być dostrzegane tylko poprzez daną osobę, otoczenie z kolei w początkowej fazie może nie obserwować jakichkolwiek zmian. Mogą narastać bez pośpiechu, nasilać się, pojawiać się z większą częstotliwością. Odmiennie jest w razie fizycznych skutków załamania- są gwałtowne i nadzwyczajnie niebezpieczne dla życia. Objawami świadczącymi o załamaniu nerwowym, mogą być np.: Nietypowe, irracjonalne, pozbawione kontroli zachowanie; nadzwyczajnie nasilony lęk; Ciężka depresja; Obsesyjna aktywność- uporczywe, irracjonalne działanie; Następujące po sobie okresy depresji i euforii; Zachowania autodestrukcyjne: Szlochanie, Wrzaski, Krzyki, Przemoc, Samookaleczenie, samobójstwo nieracjonalne postępowanie: porzucenie pracy, zerwanie związku, kompulsywne zakupy, zażywanie narkotyków, schizofrenia w razie załamania konieczna jest profesjonalna pomoc!

Czym jest Wypalenie zawodowe znaczenie Słownik leczenie W .