Rozważania na temat stresu co to jest
Leczenie Rozważania na temat stresu. Definicja: Sporo osób skłonnych jest myśleć, iż stres jest.

Czy przydatne?

Definicja Rozważania na temat stresu

Co to jest: Sporo osób skłonnych jest myśleć, iż stres jest zjawiskiem typowym dla naszego stulecia, iż powstał w następstwie rozwoju cywilizacyjnego. Takie interpretowanie stresu nie jest jednak właściwe. Stres podobnie jak w naszym życiu, był aktualny także w życiu naszych praprzodków. Różnice dotyczą jedynie jego źródeł. Stres towarzyszy nam codziennie z różnym natężeniem. Wielokrotnie odczuwamy jego mobilizujący- dobroczynny wpływ, niekiedy jednak stajemy się ofiarami jego paraliżującej mocy. Czym jest stres, jakie są jego źródła? W myśl jednej z wielu definicji stres jest zjawiskiem biologicznym, stanowiącym niespecyficzny sposób reakcji organizmu na żadne stawiane mu wymogi: fizyczne, psychiczne albo somatyczne, które mogą być traktowane jako następstwo każdego- pozytywnego albo negatywnego- zdarzenia, wobec którego staje człowiek. Innymi słowy, stresem ustala się wszystkie bodźce, które zmieniają stopień twojej gotowości do działania. Dzięki nim życie nie jest monotonne czy wręcz nudne. Jeśli z kolei dociera do nas zbyt sporo bodźców, wówczas zaczynamy odczuwać dyskomfort. Jeśli ciągle jesteśmy poddawani silnemu oddziaływania bodźców, znacznie obniża się nasze samopoczucie, zdrowie i wreszcie może dojść do całkowitej dezorganizacji naszego życia. Natura stresu wymaga więc od nas niezwykłej czujności i zręczności w kontrolowaniu poziomu odbieranych bodźców. Dobre opanowanie tej zdolności zapewni nam komfort życia- uchroni przed nudą z jednej strony i przed zmaganiami powyżej nasze siły z drugiej strony. Pewnie już w tej chwili rozumiesz jak istotna jest umiejętność kontrolowania poziomu stresu. By lepiej to wyjaśnić, prześledźmy po kolei sekwencję działań mających na celu zapewnienie optymalnego natężenia pobudzenia (stresu). Punktem wyjścia jest zidentyfikowanie źródeł stresu, źródeł niemiłych odczuć. sporo osób uświadamia sobie, iż pewne aspekty życia czy pracy są powodem stresu. Niewielu z nas wie, iż źródłem stresu może być także środowisko czy pokarm, który spożywamy na co dzień. Oto kluczowe powody stresu: Stres biologiczny: doświadczamy go w przypadkach zagrożenia życia albo zdrowia. Organizm uwalnia wówczas spore ilości adrenaliny- hormonu, który wywołuje pełną mobilizację “strategicznych” narządów, które mają do spełnienie nie bagatelną rolę, określaną w języku hormonalnym “walcz albo uciekaj”. Stres psychologiczny: pojawia się w wyniku lęku przed stratą kontroli albo przed wymogami, które postrzegamy jako przerastające nasze możliwości. Może wywoływać go pośpiech czy problemy w stosunkach z partnerem. Środowisko i robota jako źródło stresu: odpowiednikiem może być hałas, tłok, zanieczyszczenie, bałagan lecz może wynikać także z trudności w pracy. Zmęczenie, wyczerpanie: stres tu jest następstwem na przykład długotrwałego oddziaływania wytężonej pracy. Może pojawić się kiedy stawiamy sobie wygórowane wymogi albo nieefektywnie/ nieracjonalnie zarządzamy czasem. Strategie, które pozwolą ci skutecznie radzić sobie ze stresem muszą być dostosowane do specyfiki źródła stresu. Przejdę teraz do dokładnego omówienia poszczególnych źródeł stresu. Stres biologiczny W wypadku fizycznego albo emocjonalnego zagrożenia twój organizm sięgając po własne rezerwy, stara się sprostać wyzwaniu jakie przed nim stoi. Pojawia się wówczas odpowiedź w formie stresu związanego z pobudzeniem układu wegetatywnego, hormonalnego, lub rozwijającego się ogólnego zespołu adaptacyjnego- stanowiącego rezultat współdziałania układu nerwowego i hormonalnego. Organizm znajduje się wówczas w stanie mobilizacji do działania- przyśpieszeniu ulega tętno, więcej krwi płynie do mięśni i mózgu a mniej do skóry i narządów trawiennych. Mechanizm ten angażuje powiększone wydzielanie adrenaliny. W odpowiedzi na to zachodzi szereg zmian, głównymi są: Natychmiastowy dostęp do rezerw węglowodanów, które stanowią źródło energii wszystkich mechanizmów biochemicznych- stąd np. mięśnie czerpią konieczne paliwo w wypadku ucieczki przed napastnikiem. Natychmiastowe skierowanie krwi do organów o strategicznym znaczeniu kosztem na przykład ukrwienia skóry. Ma to na celu zminimalizowanie strat energii jaką dysponuje organizm. Niekiedy sytuacji zagrożenia życia towarzyszą mdłości albo biegunka- organizm dąży w ten sposób do pomniejszenia masy ciała aby łatwiej sprostać zaistniałym trudnościom. Zapewne niejednokrotnie doświadczałeś tych zmian, które zwykliśmy nazywać strachem. W przypadkach, gdzie liczy się siła albo wytrzymałość stres przez przyrost wydzielania adrenaliny pomaga nam lepiej, efektywniej działać. Kiedy z kolei liczy się precyzja ruchów i skupienie, warto umieć wyeliminować wpływ zwiększonego wydzielania adrenaliny. przyrost wydzielania adrenaliny wpływa na wysoką wydolność w pracy i warunkuje umiejętność do intensywnego wysiłku w krótkich odcinkach czasu. z kolei długookresowe wpływ zwiększonej dawki adrenaliny prowadzi do zmian chorobowych w organizmie, zaś kiedy stan skrajnego pobudzenia przedłuża się, może dojść do śmierci. Stres psychologiczny Sposób w jaki doświadczasz stresu jest modyfikowany poprzez twoją osobowość. W zależności od tego czy jesteś typem osobowości A czy B, różne będą reakcje na ten sam zbiór stresorów. Osoby, które niejako rozkwitają pod wpływem mocnych bodźców, to z całą pewnością typ A. z kolei osoby posiadające osobowość typu B preferują spokój i ciszę, w tych warunkach osiągają optymalne wyniki pracy. Stres może powodować przyrost poziomu neurotransmitera- noradrenaliny. Przejawia się to powiększonym poczuciem pewności i podnieceniem (charakterystyczne dla typu osobowości A). Konsekwencją jest podświadome odsuwanie wykonania obowiązków na ostatnią chwilę aby w ten sposób wytworzyć większe napięcie, które podniesie efektywność pracy. Taki sposób działania niesie w sobie ryzyko niewywiązania się w terminie z planowanych zajęć w wyniku pojawienia się nieoczekiwanych spraw. Taka postawa może także mieć negatywny wpływ na osoby bliskie- partnera, rodziców, współpracowników- dla których taki poziom napięcia jest mocnym stresem. Inne jeszcze cechy osobowości mogą generować stres, to są: Perfekcjonizm- osoba przyjmuje nadzwyczajnie wysokie standardy, którym bardzo trudno jest sprostać, a to z powodu wywołuje stres; Nadmierna troska o innych kosztem siebie, szczególnie przy braku wzajemności ze strony osób otaczanych atencja może prowadzić do uczucia rozżalenia i z powodu stresu; Środowisko i robota jako źródło stresu Niekiedy nasze otoczenie i robota powodują niemiłe odczucia, stanowią źródło stresu. Warto zatem zastanowić się jakie składowe naszego otoczenia mogą prowadzić do dyskomfortu: Środowisko Różnorodne czynniki wchodzące w skład naszego środowiska, czy otoczenia, mogą generować stres. Nieprzyjemnymi bodźcami mogą być: Tłok, ograniczone poczucie prywatności, Niewystarczająca przestrzeń życiowa albo przestrzeń konieczna do pracy, Hałas, bałagan, nieporządek, zanieczyszczenie środowiska, zła organizacja w miejscu pracy. Czynniki chemiczne i pokarmowe Rzadko uświadamiamy sobie, ze źródłem niemiłych doznań mogą być produkty żywnościowe, które spożywamy. Oto przykłady: Kofeina: podnosi poziom hormonu stresu, utrudnia sen i może zwiększać drażliwość; “Zastrzyk” węglowodanów dostarczony pod postacią czekoladek czy innych słodyczy: na powiększony poziom cukrów organizm reaguje wydzieleniem zwiększonej ilości insuliny. z powodu nagły przypływ energii ustępuje miejsca osłabieniu, które pojawia się w wyniku działania insuliny nakierowanego na obniżenie poziomu cukru we krwi. Nadmiar soli: Wywołuje przyrost ciśnienia krwi i uczucie stresu. Źródłem stresu, poza wymienionymi, może być ponadto niezrównoważona dieta- obfitująca w pewne składniki, zaś pozbawiona innych. z kolei w razie otyłości organizm doświadcza dwojakiego rodzaju stresu- fizycznego- obciążającego narządy wewnętrzne i emocjonalnego, który wynika z braku zadowolenia z obrazu siebie. Stres jako pochodna stylu życia Wielokrotnie źródłem stresu są codzienne zdarzenia, między innymi: nadmiar albo brak zajęć, konieczność sprostania wymaganiom, które przewyższają możliwości czy zdolności, konieczność sprostania nieprzewidzianym trudnościom, presja czasu, zmiany pewnych procedur, brak niezbędnych informacji, pomocy czy wsparcia, brak jasno określonego celu, niejasne oczekiwania szefa czy współpracowników, odpowiedzialność za ludzi, budżet czy politykę, budowanie kariery zawodowej: oczekiwanie na awans, frustracja wynikająca z niedopasowania do pełnionej roli, konieczność sprostania nowym obowiązkom wynikającym z awansu, brak jasnego planu rozwoju kariery, brak możliwości, zagrożenie stratą pracy, Stres wynikający z ustalonych struktur: Oczekiwania szefa albo przełożonego, Ingerowanie innych osób w naszą pracę, wymogi klientów, Załamanie planów zawodowych, A nawet----telefon! Rodzina jako źródła stresu: Problemy finansowe, Nieporozumienia w stosunkach z partnerem, Problemy zdrowotne, Zmiany w rodzinie- narodziny, śmierć, ślub, rozwód

Czym jest Rozważania na temat stresu znaczenie Słownik leczenie R .