Mały Uczeń - pierwszy co to jest
Leczenie Mały Uczeń - pierwszy kontakt ze światem. Definicja: Gdy maluszek pojawia się na świecie.

Czy przydatne?

Definicja Mały Uczeń - pierwszy kontakt ze światem

Co to jest: Gdy maluszek pojawia się na świecie, jego mózg już od pierwszych chwil zapamiętuje i przetwarza wiadomości, które docierają do niego z otoczenia. To jest moment pierwszych kontaktów z otaczającym dziecko światem. Najpierw organizm maluszka adaptuje się do środowiska poza brzuchem mamy, a poszczególne układy i narządy dopiero uzyskują funkcjonalną i strukturalną dojrzałość. Dziecko nieustannie zdobywa nowe zdolności poznawcze i ruchowe, jest małym uczniem, ciekawie obserwującym świat, a rodzice są osobami, które mu go pokazują. Świadomy uśmiech maleństwa, podnoszenie główki, zmiana pozycji ciała z leżącej na plecach na brzuszek, gruchanie czy gaworzenie są dowodem na to, iż postęp dziecka jest poprawny. W pierwszych tygodniach życia aktywność ruchowa maluszka jest niewielka, a noworodki przesypiają około 20 godz. pośrodku doby. Dbałość o komfort snu dziecka w tym okresie życia jest nadzwyczajnie istotna, gdyż to właśnie spokojny sen gwarantuje harmonijny postęp układu nerwowego. Dopiero w następnych miesiącach życia dziecka, gdy moment czuwania etapowo się wydłuża, powiększa się jego aktywność ruchowa – maluch nawiązuje kontakt wzrokowy z otoczeniem, rozpoczyna świadomie sięgać po zabawki. Pierwsze pięć miesięcy życia to również moment adaptacji skóry do warunków otoczenia. Bezpośrednio po urodzeniu skóra niemowlaka jest dwa razy cieńsza niż u osoby dorosłej. gdyż jest tak cienka i delikatna, może być narażona na przegrzanie, wychłodzenie czy na uszkodzenia mechaniczne. Pełną dojrzałość osiąga dopiero ok. 2. roku życia dziecka, więc bezpośrednio po urodzeniu wymaga wyjątkowo starannej pielęgnacji i ochrony – na przykład natłuszczania i nawilżania po każdej kąpieli.Rodzice mogą być uczestnikami procesu rozwoju narządów zmysłów malucha, takich jak słuch czy wzrok. Niezłą sposobem na ich aktywną stymulację jest na przykład słuchanie wraz z dzieckiem relaksującej muzyki czy zawieszanie w zasięgu jego wzroku kolorowych zabawek. Szczególnie ważne okazują się również bodźce dotykowe przekazywane maleństwu w czasie karmienia piersią. Mają one bardzo korzystny wpływ na postęp układu nerwowego malucha, stymulując go do tworzenia nowych połączeń pomiędzy neuronami. Pierwsze miesiące życia to dla noworodka moment pełen wyzwań i zmian. Maluszek wymaga bezpieczeństwa, komfortu i wyjątkowo troskliwej opieki w trakcie codziennej pielęgnacji.Mały Odkrywca – aktywne poznawanie otoczeniaDziecko między 5. a 8. miesiącem życia rozwija się nadzwyczajnie intensywnie. ok. 5. miesiąca życia maluch bez pośpiechu rozpoczyna podnosić się z pozycji leżącej, próbuje samodzielnie siadać. Gdy się to uda, przed maluszkiem otwiera się ogromny świat, który do chwili obecnej był podziwiany jedynie z boku. Można go dotknąć, poczuć, posmakować. Zdobywając samodzielnie nowe doświadczenia, maluszek każdego dnia przeprowadza eksperymenty z własnym ciałem, etapowo rozwijając własne umiejętności ruchowe. W ruchu jest niemal cały czas, nieustannie wymienia pozycję ciała, rozciąga się, przekręca, sięga po zabawki. Stymulacja rozwoju ruchowego przez wspólne, proste zabawy z dzieckiem, jest dla rodziców ogromnie intrygującym przeżyciem, a uśmiech i zdrowy postęp maluszka cenną nagrodą.W tym okresie należy zapewnić maluchowi sporą swobodę ruchu. Dodatkowo rodzice powinni pamiętać, iż w trakcie zabawy, lecz także i w trakcie snu, obwód brzuszka może się zamieniać nawet o 3 cm. Dlatego także dziecko powinno mieć miękkie, wygodne ubranko i pieluszkę, która nie będzie krępować jego ciała – rozciągliwą, lecz równocześnie dobrze dopasowaną. Dobre dopasowanie pieluszki jest bardzo istotne, gdyż także w tym okresie życia dziecka ważna jest pielęgnacja skóry. Skóra niemowlęcia jest grubsza niż skóra noworodka, nadal wymaga jednak odpowiedniej ochrony. Rodzice muszą zadbać, by skóra była sucha – co jest istotne w szczególności w chłodniejsze dni – więc pieluszka musi utrzymywać wilgoć z dala od ciała maleństwa. ważne jest także zachowanie prawidłowego pH delikatnej skóry, które wymienia się przy kontakcie z moczem i kupką. Czas, gdzie maluch rozpoczyna siadać, a później raczkować, to moment ogromnych odkryć. Mały Odkrywca poznaje świat i głównym zadaniem rodziców jest zapewnienie możliwie najlepszych warunków i wygody, które ułatwią dziecku eksplorację otoczenia.Mały Sportowiec – mały chłopiec i mała dziewczynka Od ok. 8. miesiąca życia rozpoczyna się faza intensywnego rozwoju ruchowego maleństwa. W tym okresie maluch już samodzielnie siedzi, próbuje raczkować. W 8. miesiącu życia, dzięki swoim coraz mocniejszym mięśniom, dziecko zdobywa istotną zdolność: uczy się przenosić ciężar ciała z przodu do tyłu i z jednej strony na drugą. równocześnie jego mięśnie uzyskują odpowiednią siłę, aby utrzymać kręgosłup w pozycji pionowej. Maluch bez pośpiechu pionizuje postawę ciała i stawia własne pierwsze kroki. Początkowo dziecko porusza się jak mała kaczuszka, kiwając się na boki i upadając po wykonaniu kilku kroków. Dlatego przy pierwszych próbach chodzenia regularnie korzysta z pomocy rodziców. Ich ręce zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa i chronią przed upadkami. Kiedy dziecko nauczy się utrzymywać równowagę, chętnie rusza samodzielnie naprzód, rozpoczyna biegać jak mały sportowiec. Skóra malucha po 8. miesiącu życia staje się bardziej dojrzała i przypomina już skórę osób dorosłych. Nadal jednak, w szczególności pod pieluszką z uwagi na narażenie na podrażnienia, wymaga szczególnej uwagi. równocześnie rodzice powinni zapewnić dziecku odpowiednią liczba ruchu, więc dobór odpowiedniej pieluszki, nie krepującej ruchów dziecka ma ważne znaczenie. Dobrym rozwiązaniem są pieluchomajtki, które można wygodnie i błyskawicznie zdjąć, co jest znacznym ułatwieniem dla rodziców. Spełniają one również inną funkcję – ułatwiają maluszkom powielanie wzorca zachowań osób dorosłych, korzystających z toalety, co przygotowuje dzieci do pierwszych prób korzystania z nocniczka. Maluszki mogą uczyć się samodzielności, własnoręcznie podciągając pieluchomajtki.Na tym etapie rozwoju dziecko rozpoczyna bez pośpiechu wkraczać w świat dorosłych. Wypowiada pierwsze słowa, samodzielnie wykonuje sporo czynności do chwili obecnej dla niego niedostępnych. Nieustannie eksperymentuje, próbuje naśladować zachowania rodziców, z każdym dniem staje się coraz bardziej niezależne i coraz bardziej bezpośrednio kontaktuje się z otoczeniem. W tej fazie rozwoju zaczynają pojawiać się wyraźniej różnice w zachowaniu chłopców i dziewczynek. Chłopcy są bardziej aktywni ruchowo i do swoich zabaw potrzebują więcej przestrzeni. Uwielbiają poruszać się w małych samochodzikach, rowerkach, regularnie zabierają sobie zabawki i zaczynają ze sobą rywalizować. Dziewczynki wolą bawić się w skupieniu, w spokojnym kąciku. Są cichsze i bardziej cierpliwe, próbują naśladować zachowanie mam. regularnie przedtem zaczynają mówić i z zainteresowaniem poznają nowe osoby, w trakcie gdy chłopcy są bardziej zdystansowani. Po ukończeniu pierwszego roku życia dziewczynki bez pośpiechu zaczynają bawić się lalkami, a chłopcy wybierają raczej klocki i piłki, chociaż preferencje te krystalizują się dopiero około 2. roku życia maluchów. także ok. 2. roku życia dzieci stają się świadome własnej płci. Zaczynają także bawić się w ekipach innych dzieci tej samej płci.Po około 8. miesiąca życia dziecko rozpoczyna uczyć się chodzić i równocześnie bardzo poszerza się jego świat. Mały Sportowiec w końcu może aktywniej włączyć się do świata dorosłych, naśladować ich zachowania i rozpoczynać uczyć się samodzielności. dr nauk medycznych Małgorzata Gołkowskaspecjalista neonatolog, pediatraekspert Instytutu Pampers

Czym jest Mały Uczeń - pierwszy kontakt znaczenie Słownik leczenie M .